Yolanda Díaz
Economia

En vigor: "Els treballadors tenen dret a cobrar un mes de sou si la seua empresa tanca perquè el cap es jubila o falleix"

L'Estatut dels Treballadors contempla una compensació específica quan l'activitat acaba per la mort, jubilació o incapacitat.

Més informació: Va entrar en vigor: els treballadors amb contracte a temps parcial tenen prohibit fer hores extraordinàries en la seua jornada

Llegir en Català
Alacant
Publicada
Actualitzada

Quan una empresa deixa de funcionar perquè el seu propietari falleix, es jubila o queda incapacitat, els treballadors no es queden sense cap tipus de compensació. L'Estatut dels Treballadors establix que, en estos casos, tenen dret a rebre una quantitat equivalent a un mes de salari.

Aquesta situació genera nombrosos dubtes entre els empleats, especialment quan el tancament d'un negoci es produïx de manera sobtada. Una de les principals qüestions és què passa amb el contracte de treball i quines quantitats ha d'abonar l'empresa quan deixa de desenvolupar la seua activitat.

Una de les preguntes més freqüents és si la jubilació de l'empresari suposa automàticament l'acomiadament de tota la plantilla. La resposta depén de les circumstàncies concretes, ja que la normativa contempla diferents causes per les quals pot acabar una relació laboral.

També és habitual que els treballadors es pregunten què passa amb el finiquit, si tenen dret a una indemnització o què ocorre amb les quantitats que l'empresa encara els deu. Són qüestions diferents que convé revisar en cada cas.

Davant d'una situació d'este tipus, el més recomanable és consultar directament l'Estatut dels Treballadors, ja que esta norma arreplega les principals causes d'extinció dels contractes i els drets que corresponen als empleats.

Què diu l'Estatut

L'article 49 de la norma arreplega les diferents circumstàncies que poden posar fi a un contracte de treball. Entre estes apareix expressament la mort, jubilació o incapacitat de l'empresari.

En concret, l'apartat 1.g establix que el contracte s'extingix "per mort, jubilació en els casos previstos en el règim corresponent de la Seguretat Social, o incapacitat de l'empresari", sempre sense perjudici del que preveu l'article 44.

I és precisament en este punt on apareix la compensació a què tenen dret els treballadors. L'Estatut indica de manera expressa que "en els casos de mort, jubilació o incapacitat de l'empresari, el treballador tindrà dret a l'abonament d'una quantitat equivalent a un mes de salari".

Per tant, quan es produïx algun d'estos supòsits i la conseqüència és l'extinció del contracte, la norma fixa eixa quantitat de referència: un mes de salari.

No es tracta d'una compensació que depenga de la voluntat de l'empresari, sinó d'un dret arreplegat expressament en l'Estatut.

El finiquit

A més d'esta quantitat, el treballador ha de tindre en compte que l'extinció del contracte implica la corresponent liquidació de les quantitats que l'empresa tinga pendents.

L'article 49 establix que, quan s'extingix el contracte, l'empresari ha d'acompanyar una "proposta del document de liquidació de les quantitats degudes" al comunicar l'extinció.

El treballador, a més, pot sol·licitar la presència d'un representant legal dels treballadors quan vaja a firmar el rebut del finiquit. La pròpia norma establix que esta circumstància ha de quedar reflectida en el document.

D'esta manera, davant del tancament d'un negoci per defunció, jubilació o incapacitat de l'empresari, convé revisar tant la quantitat equivalent a un mes de salari com la resta de quantitats pendents de liquidació.