Alacant celebra la Setmana Europea de la Mobilitat amb una marxa ciclista fins a l'Almadrava
La nova edició de 7 dies i més de 15 activitats ve marcada per l'entrada en vigor de la nova normativa per a patinets elèctrics.
Més informació: L'ús del transport públic es dispara a Alacant: en tres anys puja en 9,3 milions de passatgers
La Regidoria de Mobilitat Urbana de l'Ajuntament d'Alacant celebra del 16 al 22 de setembre la Setmana Europea de la Mobilitat dirigida a fomentar una mobilitat més sostenible i el foment dels modes de transport públic, l'ús dels vehicles de mobilitat personal i els itineraris per a vianants, com a alternatives saludables a l'ús del vehicle privat.
Una edició de set dies i més de 15 activitats que ve marcada per l'entrada en vigor de la nova normativa per a patinets elèctrics l'1 d'octubre per a la qual s'instal·larà una carpa informativa durant cinc dies perquè els usuaris puguen conéixer estes novetats, tal com ha detallat el consistori en un comunicat.
Entre les activitats programades es troba la Ciclovia Litoral del diumenge 20 entre la Porta del Mar i l'avinguda de la Vila Joiosa en la qual es tanca al trànsit tot este tram per a gaudir amb la bicicleta de les millors vistes de la badia d'Alacant. A més, enguany es presenta com a novetat l'activitat 'A l'Almadrava en bici', una marxa ciclista organitzada per a tota la família que recorrerà el litoral nord de la ciutat el dissabte 19.
La resta d'activitats inclouen tres itineraris per a vianants pel centre els dies 16, 17 i 18, Parcs Singulars, les platges de l'Almadrava i la Albufereta i Santa Creu, tallers de revisió i ajust de bicicletes i la carpa informativa i informació per a conduir patinets elèctrics amb les novetats que introdueix la nova normativa que entra en vigor l'1 d'octubre els dies 16, 17, 18, 21 i 22 en diferents punts de la ciutat, a més de celebrar el Concurs de Fotografia amb Mòbil del 16 al 22 de setembre.
El regidor de Mobilitat Urbana, Carlos de Juan, ha animat tots els alacantins "a sumar-se a les activitats de la Setmana de la Mobilitat, amb accés totalment lliure i gratuït, de manera particular o en família per a fomentar la pràctica dels modes de mobilitat més sostenibles i saludables".
"Caminar per la ciutat, aprendre a circular amb els patinets i altres vehicles de mobilitat personal, i fomentar l'ús del transport públic col·lectiu són l'objectiu d'estes jornades, animant els alacantins a deixar el cotxe particular aparcat i contribuir a la millora de l'aire a la ciutat i fer més habitable i sostenible el nostre entorn", ha subratllat l'edil.
Patinets elèctrics
De Juan ha ressaltat la importància en esta edició de la carpa informativa sobre patinets elèctrics, amb motiu de l'entrada en vigor l'1 d'octubre de la nova normativa de circulació per a estos vehicles de mobilitat personal. Bàsicament, entre les condicions que hauran de complir els seus usuaris es troba tindre una edat mínima de 15 anys per a conduir-los, els menors d'eixa edat no podran portar-los, i s'establix l'ús obligatori de casc i armilla reflectant en condicions de poca visibilitat.
El casc és la principal mesura de protecció personal per als conductors de patinets. El seu ús passa a ser obligatori i els agents comprovaran a més que ha d'estar homologat. La normativa també establix mesures per a augmentar la visibilitat d'estos vehicles de mobilitat personal, per això establix l'obligació de portar armilla o elements reflectants de nit o amb escassa visibilitat, establint que els professionals (riders) la portaran sempre.
A més d'elements reflectants, el patinet haurà d'incorporar llums davanteres i posteriors i hauran de portar sempre l'enllumenat actiu de nit o amb baixa visibilitat. L'obligatorietat de portar els llums encesos les 24 hores s'ajorna fins a octubre de 2027. La nova normativa de la DGT també establix límits a la circulació fora de ciutat amb estos vehicles de mobilitat personal, podent ser utilitzats només per vies segregades com a carrils bici o vies ciclistes interurbanes.
També s'exigix des del passat 2 de gener de 2026 assegurança de responsabilitat civil i Certificat de Circulació obligatori des de 2024. L'incompliment d'estes normes pot comportar multes de fins a 200 euros. A més, la Policia Local d'Alacant ja ha anunciat que va a realitzar una campanya de control per a supervisar el compliment de la nova normativa.
Activitats
El programa de la Setmana de la Mobilitat s'inicia el dilluns 16 amb una nova edició dels tallers de revisió i ajust de bicicletes, més Biciregistre, a la plaça Navarro Rodrigo en horari de 9 a 14 i de 17 a 20 hores, que es traslladarà el 17 a la plaça Grafiter Kiz, el 18 a la plaça de l'Ajuntament, el 21 a la plaça Agatàngel Soler i el 22 a la Glorieta Sergio Cardell. Com la resta d'activitats serà lliure i gratuïta.
Del 16 al 18 de setembre es promocionaran els itineraris per a vianants. El dimarts 16 es realitzarà el primer amb eixida a l'Apeader de l'Estació del Trenet de la Marina per a recórrer l'Albufereta i l'Almadrava; el 17, el recorregut començarà a la plaça de l'Ajuntament per a recórrer el Centre Històric i el barri de Santa Creu; i el 18, el tercer recorregut es realitzarà pel centre tradicional amb la visita als parcs singulars de la ciutat amb eixida a la plaça del Passeig Ramiro. La inscripció és gratuïta i es pot realitzar a través de la web www.semanamovilidadalicante.es. Els grups seran d'un màxim de 25 persones i les eixides es realitzaran de les 18 a les 20 hores.
El 18 de setembre tindrà lloc una Jornada Biciescola, en la qual participaran els més joves dels instituts de Secundària, que realitzaran un itinerari ciclista per la ciutat acompanyats per la Brigada Ciclista de la Policia Local fins a la plaça de l'Ajuntament.
Un dia més tard, el dissabte 19 de setembre, se celebrarà la marxa ciclista 'A l'Almadrava en bici', amb un recorregut d'uns 6 quilòmetres pensat per a tota la família, que es desenvoluparà amb la col·laboració de la Brigada Ciclista de la Policia Local, en horari d'11 a 13.30 hores. Esta activitat familiar es realitza en bicicleta o vehicle de mobilitat personal amb punt de partida situat a les 11.00 al Passeig de la Policia Nacional, al costat de l'avinguda d'Elx.
El diumenge 20 de setembre es reedita la Ciclovia litoral en la qual s'habilitarà la lliure circulació de bicicletes i vehicles de mobilitat personal entre la Porta del Mar i fins a la meitat de l'avinguda de la Vila Joiosa (La Cantera). A més, a l'avinguda Joan Baptista Lafora (al costat del passeig de Gómiz) s'habilitarà una carpa d'informació per a circular amb patinets, un circuit d'habilitat i un Parc Infantil de Trànsit per a passar un dia en família lliures de fums. Tots els participants hauran d'inscriure's en la carpa instal·lada a l'efecte, rebran un regal i entraran en el sorteig de tres bicicletes.
Una altra novetat d'enguany és el Concurs de Fotografia en què els millors fotògrafs seran premiats amb targetes Móbilis de 30 viatges per a moure't per Alacant de manera sostenible.