El Castillo de la Mola de Novelda.
Escapades

El castell amb dotze façanes únic a Europa: monument històric del segle XII amb vistes a la mini Sagrada Família

Les primeres pedres d'este castell foren col·locades durant el període islàmic, probablement al segle XII, sota la dinastia almohade.

Més informació: El castell amb vistes espectaculars a menys d'una hora d'Alacant perfecte per a una ruta de cap de setmana.

Llegir en Català
Alacant
Publicada

Acostumats a fixar la mirada en el mòbil com si d'esta depenguera la nostra vida, les vegades que alcem la mirada es tornen més esporàdiques. Un acte que pot arribar a sorprendre'ns amb la bellesa del nostre entorn.

A només tres quilòmetres de Novelda, al cim d'un turó de 360 metres, s'alça un baluard de pedra que ha vigilat el vall del Vinalopó durant més de huit segles i pel qual val la pena alçar la mirada per a contemplar-lo des de baix.

El Castell de la Mola, declarat Monument històric-artístic en 1931, desperta l'interés d'historiadors i visitants per la seua peculiaritat arquitectònica. Esta fortalesa del segle XII està dotada de dotze façanes, una empremta visible de les distintes civilitzacions que han passat per estes terres.

Un sentinella de la història andalusina

Les primeres pedres d'este castell foren col·locades durant el període islàmic, probablement al segle XII, sota la dinastia almohade. Des de la seua posició estratègica, els guardians andalusins controlaven el vall mitjà del Vinalopó, una ruta natural entre l'interior i la costa alacantina.

Quan les hosts de Jaume I conquistaren estes terres, la fortalesa passà a mans cristianes, iniciant una nova etapa de reformes i adaptacions a les necessitats defensives de l'època medieval.

"El castell de la Mola forma part de la xarxa de castells i torres que durant l'Edat Mitjana constituïren un important sistema de control i defensa del territori andalusí davant els regnes cristians de Castella i Aragó", expliquen els experts en patrimoni valencià.

Dotze façanes que conten una història

La singularitat de la Mola s'amaga en la seua geometria. El seu recinte emmurallat, de planta poligonal pròxima al pentàgon, es desplega en dotze façanes distintes, una característica que el convertix en un cas únic en el panorama europeu de l'arquitectura militar medieval.

Encara que originalment comptava amb més torres i cubs, hui es conserven quatre que flanquegen els accessos, i dos torres interiors que guarden el secret de la seua grandesa:

- La torre almohade quadrada (segle XII): de tàpia, 12 metres de costat i estructura de dos pisos amb sales voltades, actualment escapçada.

- La torre triangular "de les Tres Cantonades" (segle XIV): de maçoneria amb carreus en les cantonades, 15 metres de costat i 17 metres d'altura, amb dos plantes voltades i escala d'accés a una terrassa panoràmica.

- Vistes a la "mini Sagrada Família"

Des de la terrassa de la torre triangular, el visitant és recompensat amb una de les estampes més pintoresques del Vinalopó, ja que el vall s'estén als peus mentre el Santuari de Santa Maria Magdalena, conegut popularment com la "mini Sagrada Família" per les seues formes modernistes, es perfila a l'horitzó.

El santuari, obra de l'arquitecte noveldí Pedro Cerdán Martínez, s'alça al costat del castell des de principis del segle XX, creant un diàleg arquitectònic entre la fortalesa medieval i el modernisme que pocs llocs poden oferir.

Un viatge al passat sense barreres

Accedir al Castell de la Mola és un exercici d'immersió històrica. Els dos accessos originals, un a l'est (principal, amb arc de carreus) i un altre al nord (secundari, parcialment cegat), conviden a recórrer sales voltades i escales de pedra que connecten les torres.

Encara que la construcció de la carretera al santuari a principis del segle XX va fer desaparéixer algunes torres, la major part del conjunt fortificat es manté en peu, testimoni de les restauracions dutes a terme durant l'últim segle i de les prospeccions arqueològiques encara en curs.