Centro penitenciario de Fontcalent, en Alicante.
Alacant ciutat

Un grup de presos s'amotina contra els funcionaris a la presó de Fontcalent després d'agredir un altre intern

Cinc presos van atacar un altre reclús, es van enfrontar violentament als treballadors del centre i van fer un plante juntament amb altres companys del mòdul.

Més informació: Els delinqüents reincidents causen més del 30 % dels delictes a Carrús: la nova llei els enviarà 3 anys a presó

Llegir en Català
Alacant
Publicada
Actualitzada

Nou episodi violent al Centre Penitenciari Alacant I (Fontcalent). El passat dissabte 6 de juny cinc interns multireincidents van agredir un altre pres, es van enfrontar als funcionaris de la presó que intentaven aïllar els agressors i després es van amotinar juntament amb altres reclusos per fer un plante.

Tot i que els funcionaris de servei van intervenir immediatament i van impedir que l'agressió anés a més, la situació va empitjorar greument quan tots els interns d'origen magribí del departament es van amotinar enfrontant-se de manera directa i violenta als funcionaris que intentaven identificar i aïllar els interns agressors.

Posteriorment es va desencadenar un segon incident a la mateixa dependència. El mateix grup d'interns que s'havia amotinat hores abans va protagonitzar un plante col·lectiu en negar-se a pujar a les seves cel·les alterant greument l'ordre no només del departament, sinó de tot el centre en fer-ho coincidir amb el recompte general, assenyalen des del sindicat ACAIP Fontcalent.

Les darreres setmanes s'han produït diverses agressions a diversos treballadors del centre en aquest mateix mòdul, cosa que des del sindicat qualifiquen com a "una conseqüència directa de la política d'extrema laxitud de l'administració i la manca d'eficàcia del règim penitenciari en l'aplicació de mesures coercitives i sancions".

"Als funcionaris de presons se'ns exigeix exercir autoritat alhora que se'ns nega la condició d'agents de l'autoritat. A pocs dies que es voti al Congrés el reconeixement del nostre cos com a agents de l'autoritat, aquests fets demostren la urgent necessitat de dotar de suport legal més gran la nostra professió", sostenen.

Per als funcionaris, aquest nou incident demostra que el mandat constitucional de reeducació i reinserció social al qual ens devem és "impracticable" si no es garanteix prèviament l'ordre i la seguretat interior dels centres.

"La manca de protecció jurídica que patim els funcionaris de presons alimenta cada dia més la sensació d'impunitat entre els interns més conflictius encoratjant-los a anar cada cop més lluny en les seves accions posant en greu risc tant els treballadors com la resta d'interns", expliquen en un comunicat.

En el context actual, patir una agressió i reportar-la activa el protocol PEAFA (Protocol Específic d'Actuació Davant de les Agressions), expedient que serveix per protegir el personal davant una eventual agressió i que "avui tendeix més a sotmetre el treballador a una investigació en què sembla culpabilitzar-lo dels fets en lloc de donar suport al que amb l'exercici de les seves funcions va intentar evitar", lamenten.

Aquesta situació s'explica segons ACAIP perquè l'agressió a un treballador penitenciari que no es denuncia via PEAFA no es comptabilitza, "falsejant, a la baixa, les estadístiques de les quals tant presumeix el nostre Ministeri".

"Els funcionaris de presons fem una tasca complexa i no exempta de riscos (som plenament conscients que no ens formem per treballar en un convent); però en la situació actual exercir la nostra professió s'està convertint en un impossible", conclouen.