L'única illa habitada de la Comunitat Valenciana on menjar el millor arròs: aigües turquesa i una Reserva Marina
Este racó de la Mediterrània reunix platges d'aigües cristal·lines, un valuós patrimoni històric i una tradició gastronòmica lligada a la mar.
Més informació: Tabarca, l'illa de 60 veïns que vol 'independitzar-se' d'Alacant: "No fem res roín, volem autogestió"
L'única illa habitada de la Comunitat Valenciana és també un dels millors llocs per a gaudir d'un autèntic arròs mariner davant la Mediterrània.
Tabarca combina una reconeguda oferta gastronòmica amb aigües cristal·lines, un entorn protegit i un patrimoni històric que la convertixen en un destí únic.
Per a descobrir paisatges de postal no cal viatjar a l'altra part del món, ni tan sols eixir de la província d'Alacant. Davant la costa de Santa Pola es troba este xicotet paradís mediterrani, un enclavament capaç de conquistar tant a qui busca relax com als aficionats al snorkel, la història o la bona cuina.
Tabarca, situada a unes onze milles nàutiques de la ciutat d'Alacant, és un xicotet arxipèlag format per l'illa principal i els illotets de la Cantera, la Galera i la Nao.
Els seus escassos 1,8 quilòmetres de longitud concentren alguns dels paisatges més singulars del litoral valencià i la convertixen en una excursió imprescindible durant qualsevol època de l'any.
Un poble emmurallat
La història de Tabarca està estretament lligada al segle XVIII. Després d'haver servit de refugi de pirates berberiscs, el rei Carles III va ordenar fortificar l'illa i construir un nucli urbà per a acollir famílies de pescadors procedents de la ciutat tunisiana de Tabarka.
Encara hui es conserven bona part de les seues muralles i portes d'accés, declarades Conjunt Històric-Artístic i Bé d'Interés Cultural.
Passejar pels seus carrers permet descobrir racons amb encant, l'església de Sant Pere i Sant Pau, la plaça principal o edificis emblemàtics com la Torre de Sant Josep i el far.
Un dels carrers de l'illa.
Qui desitge conéixer més sobre el passat i la riquesa natural de l'illa pot completar la visita en el museu, on s'explica l'evolució històrica d'este singular enclavament mediterrani.
La seua Reserva Marina
Un dels grans atractius de Tabarca es troba davall la superfície de la mar. Les seues aigües formen part d'una Reserva Marina de la Mediterrània gràcies al seu excel·lent estat de conservació i a la gran biodiversitat que alberguen.
La transparència de l'aigua convertix l'illa en un dels millors llocs de la Comunitat Valenciana per a practicar snorkel o busseig. En els seus fons marins és habitual trobar meros, daurades, llobarros, sargs, pops i nombroses espècies que habiten entre les praderies de posidònia.
A més d'explorar el fons marí, els visitants poden gaudir de xicotetes cales i platges d'aigües turquesa ideals per a passar el dia al costat de la mar.
Calder i arròs
L'experiència a Tabarca no està completa sense asseure's a la taula. La cuina de l'illa manté una forta tradició marinera i té en el calder tabarquí el seu plat més representatiu, elaborat amb peix de la zona, creïlles i arròs.
Els restaurants del port i del nucli urbà oferixen esta recepta tradicional junt a altres arrossos i especialitats mediterrànies, convertint la gastronomia en un dels principals reclams per a qui visita l'illa.
Com arribar
La forma més habitual d'arribar és en vaixell des de Santa Pola, ja que en llanxa ràpida es tarda a arribar uns 15 minuts. Encara que durant bona part de l'any també existixen connexions marítimes des del port d'Alacant i, en determinades temporades, des de Benidorm.
Amb quasi dos quilòmetres de llarg i 400 metres d'ample, Tabarca té 60 habitants censats. No obstant això, a l'estiu els visitants poden multiplicar-se per deu.
Encara que la majoria de visitants fa una excursió d'un dia, l'illa també disposa d'allotjaments per a qui preferix passar la nit envoltat per la Mediterrània i gaudir de Tabarca amb més tranquil·litat.
En el portal immobiliari Idealista, trobem una propietat per a llogar per 3.000 euros al mes. I pel que fa a la venda d'habitatges, no n'hi ha moltes en oferta, però el metre quadrat supera els 4.000 €.