Aceite de oliva.
Empreses

Orgaz acull una jornada per a reforçar la qualitat i la seguretat alimentària de l'oli d'oliva verge extra

La jornada, organitzada per la Fundació Eurocaja Rural i la DOP Montes de Toledo, reunirà experts per a abordar els reptes de l'elaboració de l'AOVE.

Més informació: Eurocaja Rural dona suport al sector oleícola dels Montes de Toledo en el lliurament dels Premis Cornicabra 2026

Llegir en Català
Publicada
Actualitzada

La Fundació Eurocaja i la Denominació d'Origen Protegida (DOP) Montes de Toledo reuniran el pròxim 15 d'octubre a Orgaz (Toledo) a experts del sector oleícola per a abordar els principals reptes relacionats amb la qualitat, la seguretat alimentària i l'eficiència en l'elaboració de l'oli d'oliva verge extra (AOVE).

La jornada tècnica, sota el títol 'Qualitat i seguretat alimentària en l'elaboració de l'AOVE', se celebrarà de 8:30 a 14:30 hores a la Finca El Retamar i estarà dirigida a directius d'almàsseres i envasadores, responsables de producció, qualitat i seguretat alimentària, oliverers, productors d'oliva i professionals del sector.

La trobada s'emmarca en Aula Verge Extra, una iniciativa impulsada conjuntament per la Fundació Eurocaja Rural i la DOP Montes de Toledo per a contribuir a la professionalització del sector mitjançant formació tècnica especialitzada.

Jornada Tècnica AOVE.

Jornada Tècnica AOVE. Eurocaja Rural

La jornada tindrà format híbrid, amb places limitades per a l'assistència presencial i la possibilitat de participar de manera en línia. Aquesta última modalitat permetrà a més accedir posteriorment a les ponències gravades.

Elaboració de l'oli

El programa començarà amb la intervenció de Fernando Martínez, de l'Institut de la Grasa del CSIC, que analitzarà els punts crítics que cal tindre en compte durant l'elaboració de l'oli d'oliva verge per a garantir la seua qualitat.

Un dels principals blocs de la jornada estarà dedicat a la prevenció de contaminacions per hidrocarburs d'olis minerals (MOSH-MOAH), un dels reptes als quals s'enfronta actualment la indústria oleícola.

En este apartat, Antonio Carazo, de Pieralisi, abordarà l'abast d'estes contaminacions en els equips d'extracció, mentre que Francisco Alcántara, de l'Associació Espanyola de Municipis de l'Olivera (AEMO), exposarà les amenaces actuals i els reptes que plantegen per al sector.

Per la seua banda, José Esteve, de Klüber Lubrication Ibérica, explicarà el paper que poden exercir els lubricants alimentaris per a previndre este tipus de contaminacions durant els processos de producció.

La jornada conclourà amb la intervenció de Francisco Plaza, de GEA Westfalia, qui abordarà les possibilitats per a adaptar les almàsseres amb l'objectiu de millorar la seua eficiència.

Formació especialitzada

La iniciativa forma part del programa Aula Verge Extra, que inclou diferents activitats formatives destinades a millorar la capacitació dels professionals vinculats a l'oli d'oliva. Entre estes es troben cursos d'anàlisi sensorial, formació per a tècnics d'almàsseres i sessions de tast.

Amb esta jornada, la Fundació Eurocaja Rural i la DOP Montes de Toledo pretenen acostar al sector noves solucions, tecnologies i bones pràctiques relacionades amb la qualitat, la innocuïtat alimentària i l'eficiència en almàssera.

La jornada se celebrarà el dijous 15 d'octubre de 2026, de 8:30 a 14:30 hores, a la Finca El Retamar d'Orgaz. La inscripció per a participar de manera presencial romandrà oberta fins al 9 d'octubre, mentre que també existix la possibilitat de sol·licitar la participació en línia.