La vicepresidenta primera de la Generalitat, Susana Camarero. Fernando Sánchez / EP
Comunitat

La jutgessa pregunta a Susana Camarero si aporta els arxius del xat de consellers abans de decidir si cita Martínez Mus

La magistrada de la dana comunica a la vicepresidenta la possibilitat de facilitar voluntàriament els documents adjunts d'eixe grup de wasap.

Més informació: Els wasaps de Mazón als seus consellers el dia de la dana: "Despreneu sensació d'estar alerta que t'hi cagues"

Llegir en Català
València
Publicada
Actualitzada

La jutgessa de la dana ha comunicat a la vicepresidenta primera de la Generalitat, Susana Camarero, la possibilitat d'aportar de manera voluntària els arxius adjunts del conegut com xat del Consell el dia de la tragèdia.

La magistrada ha dictat esta providència amb caràcter previ a resoldre si cita a declarar com a testimoni al titular del departament de Medi Ambient, Vicente Martínez Mus. Una cosa que havia demanat el PSPV, que exercix l'acusació en este procediment.

El vicepresident tercer va remetre diversos missatges titulats 'Estat Carreteres 9h'; 'Estat Carreteres 14h'; així com posteriors comunicacions nocturnes -a les 20.37 hores i les 20.51 hores- alertant de situacions crítiques en les infraestructures de la Generalitat, com l'aïllament de la seu de Ferrocarrils (FGV). També va enviar un últim informe sobre l'estat de les carreteres a les 22.22 hores.

Per al PSPV, resulta "pertinent" la declaració de Martínez Mus en el jutjat per tal que aclarisca "extrems" com el coneixement precís i la informació de què disposava respecte al col·lapse progressiu, tall i inundació de les vies i carreteres de la província al llarg del dia 29 d'octubre de 2024; els canals institucionals, el moment temporal exacte i els termes en què eixa informació de gravetat -especialment les relatives a vies de comunicació indispensables- va ser traslladada i comunicada a la Direcció de l'emergència.

Així mateix, reclama el seu testimoni per a aclarir l'abast de les seues pròpies manifestacions escrites abocades en el grup de wasap a les 20.37 hores, on advertia que "el lloc de comandament s'ha vist afectat en tota la seua operativa", per a determinar de quina manera va afectar això a la capacitat de resposta i evacuació dels ciutadans afectats.

La setmana passada la magistrada ja va acordar unir a la causa el contingut d'eixe xat, que va començar el dia de la dana, a primera hora, amb uns missatges de l'expresident de la Generalitat Carlos Mazón que traslladava als seus consellers que calia "inundar" de dades els mitjans de comunicació perquè això és una cosa que "desprén sensació d'estar alerta que t'hi cagues".

A les 18:03 hores, Martínez Mus va comunicar en el xat el següent missatge: "En FGV tenim incidències variades que es van solucionant. La més important el tancament del tram entre Picassent i Castelló per desperfectes greus en la via que impediran circular no sols hui sinó en els pròxims dies. En estos moments a més, a l'Apeader d'Omet (Picassent) ha quedat atrapat un tren amb 10 passatgers. Estan en l'operació de traure'ls amb la policia local".

Des d'eixe moment, tots els missatges van ser d'incidències i persones atrapades en diferents instal·lacions com la ITV o l'arxiu de Riba-roja. Camarero, en genèric, assenyalava que hi ha inundades "residències de majors sense que puguen arribar els bombers" i Mus que en la seu de FGV hi ha 30 persones aïllades sense poder eixir, inclosos directius que estan en el lloc de comandament, "afectat en tota la seua operativa, pel que hem hagut de suspendre totes les operacions de tramvia i metro fins a nova ordre".