Anuncio de la Policía Local de Sax.
Elda

Alerta a Sax per un caiman al riu Vinalopó en un nou cas d'abandó de rèptils

La Policia Local activa el protocol de cerca al riu Vinalopó, en una comarca ja esquitxada per la investigació del SEPRONA a dos joves de Petrer per soltar un altre rèptil a Albacete.

Més informació: Alerta i preocupació per la presència d'animals prohibits a Espanya: rèptils il·legals de més de 2 quilos

Llegir en Català
Publicada
Actualitzada

La Policia Local de Sax, en la província d'Alacant, ha alertat de la presència de "un caiman de xicotet tamany" en la vessant del riu Vinalopó, per la qual cosa "s'ha activat el protocol corresponent per a la seua localització i captura pels serveis competents".

A través de xarxes socials, el cos municipal ha afirmat que, si s'observa l'animal, cal mantindre la calma i no intentar acostar-se, ni capturar-lo ni espantar-lo. També demana que hi haja distància de seguretat, contactar immediatament amb la Policia Local de Sax o amb el 112, indicant la ubicació exacta i, si és possible, sense perdre de vista l'animal des d'una posició segura.

Igualment, com a mesura de precaució, ha recomanat evitar, "en la mesura del possible", passejar amb animals de companyia per la vessant del riu "fins que finalitzen les tasques de cerca i es confirme la retirada de l'exemplar", cosa de la qual, de moment, no hi ha constància. "La col·laboració ciutadana és fonamental per a garantir la seguretat de tots i facilitar una ràpida intervenció", ha conclòs la Policia Local de Sax respecte a este cas.

Este succés a Sax torna a posar sobre la taula la problemàtica del tràfic il·legal i la compra irresponsable de mascotes exòtiques a la Comunitat Valenciana i la resta d'Espanya. En no existir poblacions natives d'estos rèptils a la Península Ibèrica des de fa milions d'anys, l'aparició d'estos exemplars en entorns fluvials respon invariablement a la solta deliberada per part de particulars quan els animals creixen i es tornen inmanejables.

De fet, la província d'Alacant guarda una estreta relació amb l'últim gran antecedent d'estes característiques al país. A finals de 2025, el SEPRONA de la Guàrdia Civil va investigar a dos joves veïns de Petrer —localitat colindant amb Sax i també connectada per la conca del Vinalopó— com els presumptes responsables de liberar un caiman yacaré al pantà d'Almansa (Albacete).

Aquell rèptil, que va arribar a sembrar l'alarma en una concorreguda zona de bany durant l'estiu, va haver de ser rescatat per una societat de pescadors i els implicats van acabar imputats per delictes contra la flora, la fauna i els animals.

El cas de Sax no és un fet aïllat. La geografia espanyola ha viscut episodis similars en els últims anys que demostren la persistència d'este problema ambiental i de seguretat. En Toledo ja hi va haver un succés similar a La Sagra fa uns anys. Els tècnics de la Junta de Castella-la Manxa i la Guàrdia Civil van desplegar un operatiu de dos dies en una bassa d'aigua per capturar un exemplar de caiman de 95 centímetres, l'origen del qual es va vincular directament amb el mercat negre d'espècies.

Més famós va ser el cas del "Cocodril del Pisuerga", a Valladolid, al juny de 2020, l'albirament de un suposat cocodril del Nil de metre i mig en la confluència dels rius Duero i Pisuerga va mobilitzar al SEPRONA, al Grup d'Activitats Subaquàtiques (GEAS) i a drons amb càmeres tèrmiques a Simancas i Tordesillas, si bé en aquella ocasió no es van trobar proves concloents i va poder tractar-se d'una falsa alarma amb un silur o una llúdria gran.

Les autoritats recorden que la solta d'estes espècies exòtiques en el medi natural no només suposa un greu perill per a la biodiversitat local i la seguretat ciutadana, sinó que està tipificada com a delicte en el Codi Penal. El protocol de cerca al riu Vinalopó continua obert a l'espera de localitzar al xicotet caiman.