La Explanada de Alicante con la plaza de Gabriel Miró y la calle Castaños al fondo, este agosto.
Empreses

Ho confirma la llei: "Si estàs de baixa laboral, pots anar-te'n de viatge"

L'advocat alacantí Rubén Navarro desmitifica les prohibicions de la incapacitat temporal i explica com l'article 38 de l'Estatut dels Treballadors protegix el teu descans en ple mes d'agost.

Més informació: Ja ha entrat en vigor: els treballadors poden exigir el teletreball per a conciliar sense perdre diners

Llegir en Català
Alicante
Publicada

Estem en ple mes d'agost, el mes per excel·lència de les vacances a Espanya. No obstant això, emmalaltir o patir un contratemps mèdic en estes dates és habitual. Sorgix aleshores un dubte molt freqüent entre els empleats: puc viatjar si em trobe en situació d'incapacitat temporal?

L'advocat alacantí Rubén Navarro oferix una resposta clara i directa. "Tu pots fer la teua vida normal estant de baixa", afirma l'expert laboralista. L'única condició és que l'activitat realitzada no interferisca en la curació. "Sempre que l'activitat que faces no perjudique en la teua recuperació", aclarix.

La pròpia legislació laboral protegix el descans de l'empleat. L'article 38 de l'Estatut dels Treballadors regula les vacances anuals. En el seu apartat tercer, la llei establix que si les vacances coincidixen amb una incapacitat temporal, el treballador té dret a gaudir-les en una data diferent. Este dret es manté fins i tot si ja ha finalitzat l'any natural corresponent.

Rubén Navarro exercix com a advocat des de l'any 2004 i compta amb un despatx propi a Alacant. Enguany va decidir obrir el compte d'Instagram baix el nom Rubo Laboral i en este perfil explica conceptes legals bàsics utilitzant èxits de la cultura pop i del Benidorm Fest.

El lletrat busca combatre la por de les plantilles. Molts empleats es tanquen en casa per por a les represàlies de les seues empreses. "Estant de baixa puc viatjar a l'estranger", assenyala Rubén. I com reitera, "si no et perjudica en la teua recuperació, sí".

Navarro exposa exemples molt il·lustratius per a trencar estos tabús. "Si la teua baixa és per un quadre d'ansietat i resulta que et ix un viatge a Eurodisney, per què no ho vas a poder fer?", planteja l'expert. "No et va a perjudicar per a res en la teua recuperació; de fet, et va a afavorir", assegura de manera taxativa a EL ESPAÑOL.

L'oci i les activitats lúdiques també són possibles baix este prisma legal. Navarro recorda un cas real guanyat als tribunals. Es tractava d'un jove de baixa per ansietat que punxava música per les nits en una discoteca. L'empresa el va acomiadar després de contractar un detectiu privat. No obstant això, la justícia va declarar l'acomiadament improcedent. "Eixa activitat l'ajudava a millorar i no li perjudicava per a res en la seua recuperació", destaca l'advocat.

El sentit comú i el benestar del pacient marquen el límit. Navarro bromeja amb situacions de la vida quotidiana d'Alacant en les seues xarxes socials. "Puc prendre'm un gin-tònic en Castaños estant de baixa mèdica? Sí, carinyo, clar que pots", afirma amb rotunditat.

Per a Rubén Navarro, el vertader problema actual és la desinformació. "Existix molt de desconeixement perquè mai ens formen sobre dret laboral", lamenta l'advocat. Per això, aposta per ensenyar estes nocions bàsiques des de l'escola primària per a evitar la desprotecció de l'empleat.