El vicepresidente tercero y conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras, Territorio y de la Recuperación,, Martínez Mus, en el Congreso. EFE/Javier Lizon
Alacant

El Consell critica la "situació tercermundista" de les Rodalies valencianes i que Adif no execute fons europeus

Martínez Mus compara amb 'Bienvenido, Mr. Marshall' la "intolerable" execució del 5% dels fons europeus en Rodalies

Més informació: Ximo Puig intenta apedaçar el greuge pressupostari a Alacant amb 100 milions extres dels fons europeus

Llegir en Català
Publicada

El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha denunciat que la xarxa de Rodalies en la Comunitat Valenciana es troba en una "situació tercermundista" i "la falta d'execució de fons europeus" per part d'Adif.

Així ho ha manifestat durant un acte este dimarts per a fer balanç del primer any del Pla Endavant i dels avançs de la reconstrucció. Unes actuacions autonòmiques que ha contraposat a les estatals en matèria ferroviària.

Martínez Mus ha subratllat que les Rodalies "són vitals" per a la mobilitat de l'àrea metropolitana de València i per a les de les tres capitals de la Comunitat Valenciana.

En este marc, ha retret a l'Executiu central que encara queda per reparar la via de la línia C3 en el tram entre Utiel i Bunyol (València), que continua amb la circulació interrompuda després dels danys patits en la dana de 2024.

Igualment, el conseller ha recriminat que el Pla de Rodalies 2020-2025 va acabar l'any passat amb una execució que "no arriba a la meitat" i ha advertit que trens que en 2020 es consideraven ja obsolets "hui continuen circulant".

Vicente Martínez Mus ha carregat contra la "falta d'execució" de fons europeus en Rodalies, amb un 5% per al conjunt de la xarxa espanyola, una xifra "intolerable" que implica que "hem vist els fons europeus i han passat de llarg". Per això, ha comparat esta situació amb la pel·lícula de 'Bienvenido, Mr. Marshall' de Luis García Berlanga.

El conseller també ha afirmat que, per contra, en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) s'han executat el 98 % dels fons europeus assignats durant 2025 i el 60 % en el que va d'any.

Assumir competències

D'altra banda, preguntat per si la Generalitat vol assumir les competències de Rodalies, Martínez Mus ha afirmat que "el primer i important és tindre una xarxa com correspon". "No m'agradaria assumir una xarxa que està tan necessitada d'inversió des d'una administració que està molt limitada amb els recursos amb la infrafinançació que tenim. El primer que hem de demanar és que eixa xarxa estiga en condicions modernitzades i apropiades per al segle XXI", ha assenyalat.

"Mai ens hem negat ni posicionat a favor", ha comentat Martínez Mus, abans d'insistir: "Tenim que exigir que ens la posen al mateix nivell que exigix la Comunitat Valenciana, després parlarem d'això".