Un jurat de 12 experts elegirà el disseny del parc inundable de la zona dana: la Generalitat ultima el concurs d'idees
L'objectiu és licitar-lo, com a tard, en setembre per a poder resoldre el concurs abans que acabe l'any.
Més informació: La Generalitat reserva 7 M€ en els pressupostos per a les primeres expropiacions del parc inundable de la dana
Un jurat de 12 experts serà l'encarregat d'elegir el disseny del futur parc inundable de la zona dana. Així ho ha anunciat el comissionat per a la Recuperació del Govern valencià, Raúl Mérida, en la jornada 'Parcs metropolitans: Regeneració territorial, paisatge i mitigació de riuades' organitzada per la Generalitat Valenciana.
Tal com va avançar EL ESPAÑOL, la Conselleria que dirigix Vicente Martínez Mus ultima els plecs del concurs internacional d'idees per a este projecte, anunciat l'estiu passat com una infraestructura per a fer front a episodis semblants a la dana del 29 d'octubre de 2024 que es va cobrar 230 víctimes mortals.
El projecte es desenvoluparà en dues fases: en la primera, el grup d'experts seleccionarà cinc dissenys finalistes, mentre que en la segona elegirà la proposta guanyadora.
El concurs, segons ha explicat Mérida, haurà de contemplar, d'una banda la delimitació, sectorització i caracterització dels sectors que conformen els parcs i, d'altra banda, els criteris d'harmonització del conjunt en termes paisatgístics, territorials, ambientals i funcionals.
Una vegada es publique en la Plataforma de Contractació de l'Estat establirà un termini de deu setmanes per a la presentació d'ofertes i un altre termini de sis setmanes per a la segona fase. La intenció, segons fonts del departament, és que poguera licitar-se com a tard en el mes de setembre.
En paral·lel a la convocatòria del concurs es convocarà també la redacció dels projectes de reconstrucció de dos trams del parc. L'eix València-Quart de Poblet, que suposa la continuació del parc de Capçalera, i l'eix Paiporta-Alfafar, que discorre al llarg d'una de les majors conurbacions.
Raúl Mérida ha assenyalat que la Generalitat va a desenvolupar la infraestructura verda i blava "més important d'Europa". No debades, el projecte, conformat per dos corredors verds al llarg de les riberes de l'antic llit del Túria i del barranc del Poio, compta amb una extensió de 1.500 hectàrees.
En el seu conjunt l'obra tindrà 73 quilòmetres de llarg i té com a objectiu actuar com a zona de laminació davant futures riuades, la qual cosa per al Govern autonòmic situarà València a l'avantguarda entre les estratègies de regeneració territorial.
Mérida ha explicat que el parc és una eina estratègica per a la gestió del territori que naix amb un triple objectiu; ajudar a mitigar els efectes de futures riuades, reduir el risc al qual estan exposats els municipis i oferir un suport complementari a les obres que ha d'escometre la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ).
El projecte compta amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de València i el Centre d'Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM). "Considerem que una de les respostes per a atallar els efectes devastadors dels fenòmens meteorològics extrems són els projectes basats en la natura", ha explicat el comissionat.
"Les infraestructures verda i blava sorgixen com a aliades dels territoris i les ciutats integrant sistemes de gestió de l'aigua amb elements vegetals naturals per a crear paisatges urbans resilients", ha afegit.
Mérida ha posat en valor que la pròpia Agència Europea del Medi Ambient avale estes solucions com a "bones", tant per a retenir inundacions com per a reduir les temperatures de l'aire i de la superfície.
"Després de la dana no sols hem reconstruït, hem aplicat el talent amb què comptem perquè les infraestructures tornen més resilients i preparades per a suportar fenòmens extrems", ha assenyalat.
A la jornada, que ha tingut lloc en el MUVIM, ha assistit la directora general de Recuperació i Reconstrucció, Sandra Castillo; la directora general de Relacions Institucionals, Seguiment i Comunicació, Isabel Peyró, i la directora general d'Atenció a les Víctimes i als Afectats, Amparo Clemente.
També el regidor de l'Ajuntament de València, Carlos Mundina, i la vicepresidenta de la Diputació de València, Reme Mazzolari. Així mateix, ha participat en la trobada el coordinador del Sistema de Parcs Metropolitans, Vicente Dómine.
En les jornades han participat tècnics i especialistes d'àmbit internacional. Entre d'altres, la que fora responsable del Conveni Europeu del Paisatge, Maguelonne Déjeant-Pons, el delegat del Sindicat Mixt de la Conca de l'Agly, Antoine Grajon, el membre de l'Agència de Protecció d'Inundacions de Saxònia Anhalt, Sven Schulz.
Junt amb ells, el delegat de l'ajuntament de Bad Neunahr, Maximilian Kranish, o el representant de West 8 Rotterdam, Daniel Vasini.
D'altra banda, ha estat present el delegat de l'Agència de Gestió de l'Aigua de Munic, responsable del Pla ISAR, un dels primers exemples d'integració d'un riu en una gran metròpoli de les últimes dècades.
En la jornada ha intervingut Arantxa Muñoz, arquitecta i paisatgista autora del parc de Capçalera en el parc metropolità del Túria, professors de la Universitat Politècnica de València com Juan Marco i Eduardo Rojas, així com el representant de l'Associació Espanyola de Tècnics Urbanistes, José María Ezquiaga.
L'organització de la trobada és fruit de la col·laboració del Comissionat per a la Recuperació i els col·legis professionals d'Arquitectes, Enginyers de Camins i Enginyers Agrònoms. Han participat a més responsables de l'Associació de Paisatgistes, d'Arboricultura i del Col·legi d'Ambientalistes de la Comunitat Valenciana.