El IX Congrés de Dret Sanitari situa l'alzhéimer en el centre del debat mèdic, jurídic i social
Juanfran Pérez Llorca inaugura al costat de Carlos Fornes la novena edició d'un congrés que reunirà més de 700 participants durant les seues dos jornades.
Més informació: El diagnòstic precoç, la protecció legal i el paper del cuidador, claus en l'alzhéimer: "Ja preocupa com el càncer"
El IX Congrés de Dret Sanitari de la Comunitat Valenciana ha iniciat este dijous la seua novena edició situant l'alzhéimer i els reptes mèdics, jurídics, ètics i socials associats a la malaltia en el centre del debat.
El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha participat en l'acte inaugural d'una trobada que reunirà, al llarg de les seues dos jornades, més de 700 participants entre professionals i experts dels àmbits jurídic, sanitari, científic, acadèmic i social.
El president de l'Associació de Dret Sanitari de la Comunitat Valenciana (ADSCV), Carlos Fornes, ha sigut l'encarregat de donar la benvinguda als participants en un acte en què també han intervingut el rector de la Universitat CEU Cardenal Herrera, Higinio Marín; el president del Consell General de Col·legis Oficials de Metges d'Espanya, Tomás Cobo; la vocal del Consell General del Poder Judicial, Esther Rojo; el president del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Manuel José Baeza; i el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, que ha tancat les intervencions.
Durant la seua intervenció, Carlos Fornes ha destacat la consolidació del congrés com a espai de trobada entre professionals de diferents disciplines i ha incidit en la necessitat d'abordar els grans reptes sanitaris des d'una perspectiva que integre el dret, la medicina, la ciència i la societat.
El president de l'ADSCV ha posat especialment l'accent en l'alzhéimer, un dels grans eixos d'esta novena edició, i en les múltiples qüestions que planteja una malaltia que transcendeix l'àmbit estrictament mèdic.
"El dret sanitari ha d'estar preparat per a donar resposta a una medicina que està canviant a enorme velocitat, però hem de fer-ho sense perdre mai de vista que darrere de cada debat jurídic o científic hi ha una persona, uns drets i una dignitat que hem de protegir", ha assenyalat Fornes.
Així mateix, el president de l'ADSCV ha agraït el suport institucional i professional que rep el congrés, així com la resposta aconseguida en esta edició, en la qual participaran més de 700 persones al llarg de les dos jornades.
Per la seua banda, el president de la Generalitat ha apostat per situar la Comunitat Valenciana a l'avantguarda dels avanços en la detecció precoç de malalties com l'alzhéimer, amb l'objectiu d'identificar-les fins i tot abans de l'aparició dels símptomes.
També ha subratllat la necessitat de sumar el coneixement i la capacitat d'universitats, centres d'investigació, administracions i professionals sanitaris per a afrontar els reptes que planteja esta malaltia.
Alzhéimer
La conferència inaugural ha anat a càrrec de Mara Dierssen, presidenta del Consell Espanyol del Cervell i referent internacional en neurobiologia.
La seua intervenció ha aportat la perspectiva científica al gran tema social triat per l'ADSCV per a esta edició i ha servit com a punt de partida per a abordar-ne les implicacions jurídiques, ètiques i socials.
Dierssen ha explicat el coneixement actual sobre el cervell i les malalties neurodegeneratives, així com els avanços i desafiaments que planteja la investigació sobre l'alzhéimer.
La conferència ha permés connectar ciència, medicina i dret, i ha posat de manifest que els avanços en el coneixement de les malalties neurodegeneratives plantegen també nous interrogants jurídics i socials.
A mesura que progressa el deteriorament cognitiu, cobren especial rellevància qüestions com la capacitat per a prendre decisions, el consentiment, l'autonomia personal, la planificació de la pròpia voluntat i les mesures de suport necessàries per a garantir la protecció de la persona, respectant al màxim les seues preferències i la seua dignitat.
Reptes sanitaris, jurídics i socials
Després de la conferència inaugural de Mara Dierssen, la jornada continua amb cinc taules de debat: La ment que cuida: impacte psicològic de l'alzhéimer en pacients i cuidadors, amb Bartolomé Pérez, Andrea Ollero i María Dolores Almagro, i María Miranda com a moderadora.
L'aplicació pràctica de l'Espai Europeu de Dades Sanitàries, amb Luis Martí, Mar Espanya i Marta Villanueva, i María Isabel Moya com a moderadora.
La relació del metge amb la sanitat pública en el segle XXI, amb José María Soto, María García i Julio García, i Víctor Pedrera com a moderador.
Capacitat i dignitat: desafiaments legals i ètics en l'alzhéimer, amb María Consuelo Bombal, Santiago Llopis i Irene Vidal, i Beatriz Hermida com a moderadora.
El principi d'autonomia de les persones amb deteriorament cognitiu i l'actuació dels professionals sanitaris, amb Carlos Vilar, Nevenka Pedrosa i Josep Benítez, i Juan José Tirado com a moderador.
El IX Congrés continuarà este divendres, 25 de setembre, amb una segona jornada dedicada a noves qüestions d'actualitat del dret sanitari.
La trobada finalitzarà a les 13.00 hores amb l'acte de clausura, en què es recolliran les principals conclusions d'esta novena edició.