Desalojo de los vecinos de El Saler.
València

Tristor entre els afectats per l'incendi d'El Saler: "En 50 anys que portem venint no havia passat una cosa així"

El foc, que ha cremat una superfície aproximada de 48 hectàrees, encara continua actiu al parc natural.

Més informació: Un incendi a la Devesa d'El Saler (València) obliga a evacuar el poble, els càmpings i les platges

Llegir en Català
València
Publicada

L'avanç de les flames al parc natural de la Devesa ha obligat a evacuar el poble d'El Saler durant la vesprada d'este dijous. En qüestió de minuts, amb uns pocs estris guardats en bosses i sense temps de preparar res, molts han abandonat els seus apartaments i estades en càmpings per esperar l'evolució de l'incendi al pavelló de la Font de Sant Lluís, un dels llocs habilitats per l'Ajuntament de València.

"Mira'ns, hem agarrat el principal i hem deixat tot el nostre equipatge, maletes i roba". Juan Carlos, Isabel, Carlos i Nuria s'allotjaven en un dels càmpings d'El Saler quan s'han vist obligats a anar-se'n del lloc amb les seues mascotes.

"No és la primera vegada que venim a El Saler", assegura la família en declaracions a EL ESPAÑOL. No obstant això, sí que és la primera vegada que han viscut una situació com esta.

Ells són madrilenys i visitaven València per només uns dies. De fet, tal com han explicat, tornen a casa el dissabte, per la qual cosa necessiten arreplegar les seues coses del càmping.

En el que va ser el pavelló del València Basket pocs carreguen maletes o equipatge pesat. "Algú té un carregador? No tinc bateria i no m'ha donat temps d'agarrar-lo", pregunta un home mentre Nuria, la més jove dels quatre, conta com han viscut el moment de l'evacuació.

A La Fonteta han arribat unes 120 persones en autobusos de l'EMT que el consistori ha posat a disposició dels evacuats. De tots ells, només al voltant de 50 s'han quedat a l'espai habilitat per als afectats.

Al costat de la família, un matrimoni, també madrileny, ha abandonat el seu apartament al poble d'El Saler prop de les 16:00 hores quan han rebut l'avís dels efectius de policia presents al lloc.

"Estava dormint la migdiada, havíem vist alguna cosa de fum, però res de flames. M'he despertat pel soroll dels helicòpters i ja ens han dit que ens estaven evacuant", assegura la dona a este diari.

Tots dos, que han preferit mantindre l'anonimat, residixen a la capital però cada estiu visiten El Saler des de fa més de cinc dècades. "En 50 anys que portem venint mai havia passat una cosa així".

María José Català i Susana Camarero al costat dels afectats de l'incendi.

María José Català i Susana Camarero al costat dels afectats de l'incendi. Ajuntament de València

Per a ells no és el primer incendi que viuen enguany. Setmanes arrere el seu domicili també es va vore envoltat per les flames, encara que afortunadament el foc no va anar a més i no van lamentar danys. "En vam tindre un fa poc i ara este, els dos seguits", expliquen.

Ells també porten només una bossa davall el braç. "No sabem quant estarem ací, sabem que existix la possibilitat de quedar-se, però ho hem deixat tot allí perquè no ens ha donat temps i perquè esperem tornar a casa", afirmen.

Evacuació i Es-Alert

L'evacuació d'El Saler s'ha vist precipitada en qüestió de poques hores pel canvi en la força i direcció del vent, que ha complicat les tasques d'extinció de l'incendi al parc natural.

En un primer moment, els efectius de seguretat havien procedit al desallotjament de la Torre 1, l'edifici d'apartaments que més prop estava de les flames. No obstant això, l'avanç del foc i la proximitat amb càmpings i la localitat ha obligat a evacuar el lloc.

A primera hora de la vesprada, Emergències ha enviat un Es-Alert als veïns de la zona afectada per l'incendi de la Devesa en què avisava que havien de deixar les seues cases.

Missatge enviat als telèfons.

Missatge enviat als telèfons. Rober Solsona / Europa Press

L'evacuació s'ha dut a terme a través de la carretera CV-500 cap a València, tant en vehicles propis com en autobusos de l'EMT habilitats per l'Ajuntament. Alguns han pogut acudir directament als seus domicilis a la ciutat.

Cap a les 20:00 hores, l'alcaldessa de València, María José Català, ha accedit al recinte, on ha parlat amb els evacuats, al costat de la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero.

48 hectàrees i actiu

Segons l'última actualització de dades, l'incendi forestal a El Saler afecta una superfície provisional de 48 hectàrees i continua actiu, segons han indicat Català, i el director de l'extinció, l'inspector de bombers de l'Ajuntament, David Roca.

Segons ha assenyalat el conseller d'Emergències, Juan Carlos Valderrama, el foc ha començat cap a la una del migdia, i encara que en principi la situació estava "mitjanament treballada", un canvi sobtat de vent ha obligat a activar la situació 2 del Pla Especial d'Incendis Forestals (PEIF) a les 16.42 hores.

Incendi a El Saler

Incendi a El Saler Rober Solsona / Europa Press

La situació ha obligat també a activar la Unitat Militar d'Emergències i actualment es troben treballant en l'extinció 12 mitjans aeris, més de 200 efectius dels diferents cossos que actuen en l'emergència i la UME.

Després de remarcar que l'incendi continua actiu, l'alcaldessa de València ha confiat en l'"optimisme" de l'equip de bombers de l'Ajuntament. "Crec que si el vent ens ajuda ens agradaria dir prompte que la situació està almenys perimetrada, però en este moment no vos podem dir això. Vos podem dir que està actiu", ha assenyalat.