Aixina serà la jornada laboral dels professors valencians: 35 hores setmanals, entre 23 i 18 lectives i sis dies de permís
La Conselleria d'Educació introdueix en un nou decret la possibilitat que teletreballen en juliol i entrarà en vigor en el curs 2027/2028.
Més informació: La Generalitat planeja reduir a 35 hores la jornada dels funcionaris sense més personal i amb "millores d'eficiència"
La Generalitat Valenciana prepara una reforma de la jornada laboral del professorat valencià que canviarà de manera substancial l'organització del treball en els centres educatius públics.
El nou decret que ultima la Conselleria d'Educació i que entraria en vigor a partir del curs 2027/2028 fixa una jornada laboral per als docents de 35 hores setmanals, delimita la càrrega lectiva entre 23 i 18 hores segons l'etapa educativa i reconeix per primera vegada sis dies de permís per assumptes propis per al professorat.
El text, que ha estat sotmés a consulta pública i ha rebut més de 400 al·legacions segons va explicar als sindicats el passat dimarts el director general de Personal Docent, Pablo Ortega, substituirà l'actual Ordre del 29 de juny de 1992.
La jornada laboral dels professors passarà de 37,5 a 35 setmanals, cosa que els convertirà en el primer col·lectiu d'empleats públics de la Generalitat en vore's beneficiats per la reducció que venien reivindicant els sindicats i que va ser fruit de l'acord de legislatura signat entre el Consell, UGT, CCOO i CSIF.
Estes hores hauran de distribuir-se en lectives i complementàries (28) i de lliure disposició (7). Estes últimes són les que "formen part de la jornada laboral, però no se sotmeten a control horari ordinari ni a presencialitat en el centre".
És el temps que els professors dediquen, per exemple, a preparar les classes, a l'"estudi i perfeccionament individual", a la correcció de treballs o exàmens, o a assistir voluntàriament a formació que no haja sigut convocada per l'administració.
Per la seua part, de les 28 hores que sí que corresponen a treball en el centre, els mestres —docents d'Infantil i Primària— hauran de dedicar 23 a impartir classe, mentre que els professors —Secundària i Batxillerat— tan sols hauran de destinar 18.
En este horari també hauran de "realitzar funcions de coordinació específiques", "programes institucionals o plans d'actuació que les direccions determinen amb caràcter lectiu", l'"acció tutorial amb l'alumnat", la posada en marxa de "plans de resposta educativa per a l'atenció a la inclusió", "orientació" o "formació en empresa".
Les hores restants, cinc i 10 respectivament en cada etapa educativa, correspondrien a les hores complementàries. Estes es dediquen a elaborar les programacions d'aula, preparar materials curriculars, realitzar tutories amb les famílies o a assistir a les sessions d'avaluació de l'alumnat.
També a participar en reunions dels òrgans col·legiats del centre, les guàrdies per a cobrir absències del professorat, o activitats de formació permanent previstes en el pla de formació del centre o que convoque l'Administració.
Els professors també empren estes hores a tutoritzar els docents en pràctiques, a realitzar seguiment de les mesures de resposta educativa per a l'atenció a la diversitat i a "coordinar, conservar o dinamitzar" la biblioteca escolar, els laboratoris, tallers o aules específiques.
Ara bé, el decret fixa determinades obligacions per a estes hores complementàries: setmanalment hi haurà obligació de reservar una d'estes hores a l'atenció a les famílies i una altra a la reunió de departament o cicle.
En els centres que s'impartixen ensenyances d'educació secundària, l'horari complementari inclourà, a més, "entre una i tres hores" a la setmana de guàrdia per a cobrir absències del professorat. La resta d'hores, seran "assignades per la direcció del centre d'estudis".
Teletreball
Com a novetat, la norma incorpora que els professors podran realitzar l'atenció a les famílies de manera no presencial. Això sí, sempre que els pares dels alumnes sol·liciten que la tutoria o reunió siga presencial, els docents tindran l'obligació de dur-la a terme d'eixa manera.
Així mateix, el decret establix que els dies de setembre previs a l'inici del curs escolar els docents desenvoluparan la seua activitat en modalitat presencial. No obstant això, en juliol introdueix la possibilitat que teletreballen.
I establix quines activitats poden realitzar-se de manera telemàtica, com reunions, activitats de formació, elaboració de la programació o preparació de materials.
Permisos i desconnexió digital
Una altra de les mesures que introduïx el decret és la creació de sis dies de permís per assumptes propis per curs escolar. Fins ara, esta possibilitat no estava regulada de manera específica per al professorat valencià.
Segons el text, que haurà de passar per un ple del Consell abans d'entrar en vigor, tres d'estos dies podran gaudir-se durant el període lectiu i els altres tres fora d'ell. La concessió estarà subjecta a autorització prèvia de la direcció del centre i no podrà afectar el funcionament normal del col·legi o institut.
A més, el text establix limitacions per al seu gaudi: amb caràcter general no podran demanar-se durant els 15 primers dies lectius ni en els 15 últims del curs, i tampoc podran utilitzar-se de manera consecutiva. La intenció és compatibilitzar este nou dret amb l'estabilitat organitzativa dels centres de la Comunitat.
Junt amb estes mesures, el decret incorpora també una altra novetat rellevant com és el reconeixement exprés del dret a la desconnexió digital, que permetrà als docents no respondre missatges o correus fora del seu horari laboral, excepte situacions urgents vinculades a la seguretat de l'alumnat o la continuïtat del servei.
La mesura busca posar fre a la hiperconnectivitat que ha crescut en els últims anys amb l'ús de plataformes educatives i grups de comunicació interna.
També hi haurà mesures específiques per al professorat de més edat. Els docents que tinguen 55 anys o més podran quedar exempts de guàrdies i sol·licitar a la direcció l'exempció de ser tutor de grup. A més, podran reduir dos hores setmanals de la seua càrrega lectiva, que passaran a computar com a temps complementari.
A partir del curs 27/28
Encara que el decret entrarà en vigor després de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la seua aplicació pràctica no serà immediata.
El text establix que durant el curs 2026-2027 continuarà vigent la normativa actual i que serà a partir de la planificació del curs 2027-2028 quan els centres comencen a organitzar els seus horaris baix les noves regles.
Amb esta reforma, la Generalitat pretén modernitzar la regulació del temps de treball del professorat valencià, clarificar funcions i reconéixer formalment tasques que fins ara quedaven fora d'una estructura horària.