El presidente de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, en su escaño para la votación de la ley.
Comunitat

El PP i Vox tanquen el curs polític en el Parlament valencià amb una exhibició de la seua total sintonia

Ambdues formacions aproven la Llei de Mesures Fiscals, que inclou només part de les reclamacions de María José Catalá per a l'accés a la Policia Local.

Més informació: El PP i Vox creen un accés per torn lliure a comissari de la Policia Local per a municipis de més de 500.000 habitants

Llegir en Català
València
Publicada
Actualitzada

Entre desitjos de bones vacances i aplaudiments de la bancada de la dreta, les Corts Valencianes han finalitzat este divendres l'actual període de sessions amb una total sintonia entre el PP i Vox. Ambdues formacions han aprovat la llei de Mesures Fiscals, o coneguda com a Llei d'Acompanyament als Pressupostos perquè és la que sol eixir sempre avant amb ells.

Ho han fet sense sobresalts, com va ocórrer amb la llum verda als comptes, la qual cosa li permet al president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, afermar la recta final de legislatura i contraposar-la a la de Pedro Sánchez.

No obstant això, sí que hi ha hagut alguna negociació rellevant d'última hora, com l'esmena relativa a l'accés a la Policia Local de València. Un text que ha sigut la gran reclamació de l'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, però que s'ha quedat a mitjan camí del que en realitat es pretenia.

Mentres dins de l'hemicicle tot era pau i amor, fora algunes cares denotaven que no tots estaven contents. Des de llavors Catalá no ho pareixia molt.

En qualsevol cas, PP i Vox mantenen el seu particular idil·li en la Comunitat des de fa temps malgrat els estira-i-arronsa que puguen haver-hi en privat. Que n'hi ha. Els socis, encara que no ho siguen de Govern, són molt socis i potser ho continuen sent fins al final de la legislatura malgrat la proximitat d'eleccions autonòmiques.

De fet, encara que podria paréixer lògic que el següent període de sessions fora el d'evidenciar cert distanciament, és probable que encara arriben a acords en algunes lleis que queden pendents.

El embolic amb la Policia Local de València

Més enllà de tot el que s'ha pactat, hi ha algun assumpte que sí que s'ha arrossegat fins a última hora sense que tothom haja acabat satisfet. I és el de l'accés a la Policia Local de València.

L'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, havia demanat al seu partit que incloguera una esmena per a establir l'accés per torn lliure a totes les categories (comissaris, intendents, inspectors i oficials).

Segons fonts populars, ho va fer perquè era una reclamació dels principals sindicats i perquè la intenció era que els policies locals de la ciutat pogueren promocionar.

La primera esmena del PP que es va tractar de negociar amb Vox només incloïa els comissaris. Dilluns passat este partit la va tombar. Va ser l'únic text en què va votar en contra junt amb l'esquerra. Els principals sindicats policials també es van dirigir a Vox en el seu moment per este assumpte.

María José Catalá i Juanfran Pérez Llorca, parlen durant la sessió d'este divendres.

María José Catalá i Juanfran Pérez Llorca, parlen durant la sessió d'este divendres. Eduardo Manzana / EP

A última hora d'este dijous, es va presentar una nova esmena en la qual incorporaven, a més dels comissaris, els oficials. El PP i Vox la van aconseguir pactar in extremis i és la que este divendres ha sigut aprovada.

Però el text no recull totes les categories i deixa fora intendents i inspectors. I això és el que no pareix que haja agradat molt a Catalá.

L'alcaldessa de València ha tingut algun apart amb el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, en els corredors de l'hemicicle. Després de la votació de la Llei d'Acompanyament tampoc se li ha vist un gran entusiasme a l'hora d'aplaudir.

El grup popular aplaudix després de l'aprovació de la Llei d'Acompanyament mentres Catalá mira el seu mòbil.

El grup popular aplaudix després de l'aprovació de la Llei d'Acompanyament mentres Catalá mira el seu mòbil. José Cuéllar / Corts

Prioritat nacional

La de Mesures Fiscals que ha obtingut llum verda este divendres ha arribat, com no podia ser d'una altra manera, amb crítiques de l'esquerra per determinades esmenes. Sobretot aquelles relacionades amb l'anomenada "prioritat nacional" -els espanyols primers en l'accés a ajudes públiques- forçades per Vox i en què el PP ha fet importants cessions.

Encara que este concepte en realitat és inaplicable en la pràctica perquè caldria canviar la Llei d'Estrangeria a nivell nacional, en la redacció donada per la dreta a les reformes legals autonòmiques consistix en premiar aquelles persones empadronades en qualsevol municipi.

En este cas, els canvis afecten la Llei d'Habitatge, la de Serveis Socials i a la Renda Valenciana d'Inclusió (RVI). En totes elles canvien els criteris per a ser beneficiari de prestacions o ajudes públiques.

Entre els punts de baremació a tindre en compte inclouen l'acreditació de l'"arrelament real i prolongat, basat en l'empadronament del sol·licitant en la Comunitat Valenciana i Espanya".

Entre les qüestions que han eixit igualment avant es troba la eliminació dels menús especials en els centres educatius excepte en cas de malaltia. "Adéu als menús halal", va proclamar Vox dilluns.

També la prohibició del burka en espais públics. Açò inclou centres sanitaris i educatius, transport públic, espectacles o activitats recreatives. La prohibició s'estén igualment als empleats públics.

Reforma fiscal

La Llei d'Acompanyament recull, així mateix, la reforma fiscal pactada per PP i Vox amb la rebaixa de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) i de l'impost de Patrimoni.

La de l'IRPF afecta pràcticament tots els contribuents (uns 2,7 milions) i inclou aquells de rendes altes -de 100.000 euros endavant-, si bé la major incidència és en les rendes mitjanes (d'entre 32.000 i 72.000 euros).

De fet, el PP va voler tocar els tipus fins a les rendes de 72.000 euros -la qual cosa, per efecte arrossegament, beneficiava automàticament les rendes superiors, però Vox va demanar que també es beneficiaren amb una baixa de tipus específica a les de a partir de 100.000 euros.

A això s'afig que els populars van cedir a la petició de Vox d'elevar d'u a dos milions d'euros el mínim exempt de l'Impost de Patrimoni. El que significa que aquells que tributen per este impost ho faran a partir d'eixos dos milions d'euros de patrimoni.