València
Publicada

El conflicte educatiu que va mantindre en escac la Generalitat Valenciana en la recta final del curs passat torna als carrers. I no ho farà un dia qualsevol: els sindicats docents preparen una nova mobilització per al Dia de la Comunitat Valenciana, el primer 9 d'Octubre de Juanfran Pérez Llorca com a president del Govern valencià.

Les organitzacions que van recolzar la vaga educativa indefinida, STEPV, UGT i CCOO van acordar este dimecres continuar amb el calendari de mobilitzacions que es van reprendre amb la tornada a les aules després de les vacances d'estiu i proposen al professorat sumar-se a la tradicional manifestació vespertina convocada per a eixa jornada.

Una data significativa per als valencians en què la Generalitat organitza una sèrie d'actes institucionals i culturals per a celebrar el seu autogovern i que enguany, a més, cobra especial rellevància, ja que es tracta del primer de Llorca com a cap del Consell després de l'eixida de Carlos Mazón i l'últim abans de les eleccions de 2027.

Els tres sindicats busquen així mantindre la pressió sobre l'Executiu valencià davant la "falta d'avançs" en les reivindicacions que van motivar l'atur i que es reprenguen com més prompte millor les negociacions amb la Conselleria d'Educació que dirigix Carmen Ortí per a abordar, especialment, els punts sobre els quals no es va arribar a un acord.

Es referixen, en concret, a la reducció de ràtios, l'ampliació de plantilles de professorat, el foment de l'ús del valencià, millores en inclusió, Formació Professional, o infraestructures i salaris.

Segons denuncien, durant tot el mes de setembre no s'han produït noves reunions de negociació. Per això, reclamen al Consell que abandone la via de les "decisions unilaterals" i torne a una taula de diàleg amb compromisos concrets.

Cal recordar que després de cinc setmanes de vaga, la Generalitat i els representants dels docents tan sols van aconseguir arribar a un acord per a reduir la càrrega burocràtica. Només ANPE va decidir no secundar-lo, però tot i això va ser l'únic document que va generar cert consens entre les parts.

De manera paral·lela, CSIF va recolzar l'acord sobre el valencià i, junt amb ANPE, l'acord de millora salarial. Este contemplava un augment de 200 euros bruts mensuals fins a 2028. És a dir, que la seua aplicació seria progressiva: 75 euros des d'este mes de setembre, altres 75 euros al gener de 2027 i els 50 restants al gener de 2028.

La seua execució, al principi, va quedar en l'aire dies després de suspendre's la vaga. En una entrevista a À Punt, la consellera del ram, Carmen Ortí, va assegurar que al Govern valencià li "agradaria" que la mesura es fera efectiva en setembre. No obstant això, no va donar per fet que fora a ser així.

Hores més tard, el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, va anunciar que posaria en marxa tres dels acords tot i no haver aconseguit el suport sindical: la reducció de ràtios progressiva, la contractació de 7.742 nous professors i un pla dotat amb 140 milions d'euros per a climatitzar aules, EduClima.

Entre elles, no va incloure la pujada de sou, per la qual cosa es va generar un important rebombori entre els docents, que van exigir saber si s'anava a pagar o no en setembre eixa millora i van advertir que la vaga s'havia suspés i no desconvocat. En definitiva, van amagar amb tornar a convocar-la a l'inici de curs.

No obstant això, el Govern valencià va aprovar in extremis -un dia abans de la tornada al col·le- l'increment. Una maniobra que es va interpretar com un gest per a tendir ponts amb el sector i rebaixar la tensió existent que servira, a més, per a desactivar les mobilitzacions.

Però les protestes anunciades evidencien que la fractura entre l'Administració i les organitzacions que no van subscriure l'acord retributiu continua oberta i ni la treva de l'estiu, ni la pujada de sou aprovada ha portat la pau sindical.

Els dies 11

La intenció dels tres sindicats d'esquerres, cal apuntar, era fixar una data periòdica en el calendari per a convocar els docents. El dia 11 s'ha convertit en "simbòlic", segons expliquen fonts sindicals a este diari, ja que la vaga va començar el dia 11 de maig i es va suspendre l'11 de juny. La primera protesta, a més, va ser l'11 de desembre.

No obstant això, el pròxim 11 d'octubre coincidix amb un pont festiu i, davant la por que poguera ser un element dissuasiu per a tot aquell que vulguera assistir a la cita, STEPV, CCOO i UGT van consensuar avançar la mobilització al 9 d'Octubre.

Així mateix, aconseguirien un major impacte institucional i traslladar al conjunt de la societat que la suspensió de la vaga no va suposar el tancament del conflicte.

La incògnita ara és si la mobilització servirà per a reobrir una negociació que roman en standby o si, pel contrari, el conflicte educatiu tornarà a guanyar intensitat durant la tardor.