València
Publicada

Les dos grans forces de l'esquerra valenciana optaran a l'alcaldia de València en circumstàncies excepcionals. Pilar Bernabé ho farà com a recentment elegida diputada a Madrid, i Mónica Oltra com a veïna de Camp de Túria, comarca on resideix, ja que ha decidit no traslladar-se a la ciutat que vol governar.

El PSPV-PSOE va confirmar este dilluns que Bernabé, a més d'aspirar a ser alcaldessa de València, exercirà abans de cap de llista dels socialistes per València en les generals del 29 de novembre.

La delegada del Govern a la Comunitat Valenciana anirà per davant del ministre d'Hisenda, Arcadi Espanya, i de la secretària d'Organització del partit, Rebeca Torró. Sánchez ha decidit situar en la contesa nacional tots els seus actius, amb Bernabé en la primera línia.

La decisió, confirmada a EL ESPAÑOL després de ser avançada per Levante-EMV, suposa una estratègia inèdita, ja que Bernabé haurà de marxar al Congrés dels Diputats a pocs mesos de les eleccions municipals.

Els socialistes, preguntats al respecte, esquiven les contradiccions que puga generar la decisió i destaquen les virtuts de la mateixa de cara a les generals. Qualifiquen la seua aposta d'"agosarada".

Subratllen l'ampli grau de coneixement de la dirigent en tota la província, derivat, en bona mesura, de la seua gestió com a delegada del Govern després de la tràgica dana de València.

També lleven importància a l'impacte en la seua candidatura municipal de la seua marxa al Congrés. Destaquen que, al ser la número u per València el 29-N, tindrà una important visibilitat que incrementarà la seua notorietat de cara als comicis municipals. "La seua prioritat és ser alcaldessa", mantenen.

Però la veritat és que Bernabé, en els mesos crítics previs a les eleccions municipals, es trobarà en els inicis d'una legislatura com a diputada al Congrés.

Tindrà un 2027 trepidant que l'obligarà a estar lluny de València o a no exercir plenament com a diputada a les Corts Generals. Fins i tot, si el seu vot fora crucial a la cambra baixa, a haver de renunciar a l'acta només adquirir-la.

Bernabé s'hi negava

Segons ha pogut saber EL ESPAÑOL, l'entorn de la pròpia Pilar Bernabé va traslladar amb contundència les incompatibilitats d'ambdues funcions quan el PSOE li va traslladar la decisió, finalment acatada per la pròpia dirigent. El seu equip, abans que transcendira la notícia, va negar a este periòdic de forma taxativa que fora a acabar sent la cap de llista per la província a les generals.

N'hi ha prou amb repassar les declaracions de Bernabé quan es va confirmar la seua candidatura per constatar que en absolut estava en els seus plans. "Sóc l'única candidata que no té un altre propòsit que ser alcaldessa de València", va dir, en aparent al·lusió a les aspiracions autonòmiques, sinó estatals, atribuïdes a María José Catalá, l'alcaldessa del PP, i a la pròpia Mónica Oltra, que va ser abans candidata a la presidència de la Generalitat.

Bernabé vestia de 'pla B' les candidatures de Catalá i Oltra a l'alcaldia de València i acabarà concorrent a les urnes municipals immediatament després d'haver aconseguit un escó al Congrés.

La munició per als seus adversaris està servida. Podran acusar-la de derrotista i desentesa, en garantir-se un lloc a Madrid per si perd les municipals. Bernabé, en efecte, tindrà la possibilitat -si no guanya a València i així ho prefereix- de renunciar a l'acta municipal i quedar-se a la capital d'Espanya.

A més, la decisió contravé la directriu que s'autoimposen els socialistes de no acumular càrrecs. El PSPV-PSOE va aconseguir cinc diputats per València en 2023. Pilar Bernabé, Arcadi Espanya i Rebeca Torró ja absorbeixen tres. I el quart serà José Muñoz, actual portaveu al parlament valencià, qui també se suma a la batalla nacional. Poc han deixat per a satisfer les demandes de la direcció provincial del PSPV.

Oltra no es trasllada

Pel que fa a Mónica Oltra, com va revelar EL ESPAÑOL, l'exvicepresidenta de la Generalitat i candidata de Compromís a l'Ajuntament de València aspira a ser la pròxima alcaldessa de la ciutat sense convertir-se en veïna oficial del municipi.

L'aspirant a disputar la vara de comandament a María José Catalá descarta empadronar-se a València i continuarà mantenint la seua residència en una localitat de la comarca de Camp de Túria.

Fonts del seu entorn van confirmar a este periòdic que, tot i disposar d'un pis al centre de València, no entra en els seus plans traslladar-s'hi. Este habitatge està actualment llogat i la candidata no té intenció de fer fora els seus hostes per instal·lar-se en la residència.

Des de l'entorn de la dirigent de Compromís van defendre que no és estrictament necessari modificar el seu empadronament perquè la seua vinculació amb València no depén que figure administrativament com a veïna del municipi. Al·leguen que a la ciutat ja desenvolupa bona part de la seua vida personal i professional.

Després de la publicació d'este periòdic, la pròpia Oltra es va pronunciar al respecte. "No vaig a fer un empadronament 'fake'", va dir. "La ciutat em corre per les venes i no necessite més carta de presentació", va afegir.

El seu equip justifica que treballa a la capital, que forma part d'una falla de València des de fa 32 anys i que bona part del seu entorn -amics i família- viu al Cap i Casal.

La decisió, però, igual que en el cas de Bernabé, brinda armes inesperades als seus adversaris, que li retrauran segur que estiga fora de la ciutat, que residisca allunyada dels veïns i els seus problemes, que no tinga barri de residència.

Oltra, com és obvi, no podrà votar-se a si mateixa. El dia de les eleccions, quan els electors es disposen a acudir als col·legis per a votar, la veuran per televisió exercint el seu dret al sufragi en un altre municipi.

Al seu torn, les circumstàncies d'ambdues candidates, tant d'Oltra com de Bernabé, desactiven l'atac que Compromís i PSPV-PSOE contra María José Catalá per ser originària de Torrent, municipi del qual va ser alcaldessa abans que de València.