València
Publicada

L'Associació de Víctimes i Danyats per la DANA de València ha criticat "la retard amb què este dimecres s'activà el sistema ES-Alert per a informar la població davant l'episodi de pluges torrencials que va afectar València i nombrosos municipis de la seua àrea metropolitana".

Així ho han transmés en un comunicat en què han criticat que es produïren inundacions, rescats, vehicles atrapats, talls de carreteres, interrupcions de Metrovalència i el tancament de l'aeroport mentre moltes persones tornaven a les seues cases des del treball.

"L'ES-Alert de la Generalitat va ser enviat a les 22:08 hores, quan la situació ja havia generat nombroses incidències i moltes persones es trobaven exposades al risc en carreteres i polígons industrials", lamenten els danyats.

"Per a nosaltres, i especialment per a qui vivim i patim la dana del 29 d'octubre de 2024, el que va ocórrer ahir no va ser simplement un altre episodi de pluges intenses. Vam tornar a viure por, angoixa i incertesa", asseguren després que, com a conseqüència de les precipitacions, es produïra un augment de cabal del barranc del Poio o destrosses a la localitat de Torrent.

"Moltes persones dels municipis més afectats tornaren a trobar-se amb carrers i cases inundades, vehicles atrapats i dificultats per a tornar a les seues cases. Situacions que inevitablement feren recordar el que va ocórrer aquell 29 d'octubre", exposen.

"Ens resulta especialment greu --continuen-- que, quasi dos anys després d'aquella catàstrofe, la població torne a rebre una alerta quan l'emergència ja s'està desenvolupant i no amb l'antelació necessària per a poder evitar els desplaçaments i posar-se a salvo", recalquen.

L'entitat incidix que ahir existia un avís taronja per pluges intenses i s'activaren alertes hidrològiques davant el risc de crescudes als barrancs del Poio-Saleta i al riu Magre. No obstant això, "l'avís massiu a la població no arribà fins a les 22:08 hores".

Per això, des de l'associació qüestionen els criteris i el moment en què es va decidir activar l'ES-Alert i exigixen explicacions sobre per què no es va produir una comunicació d'emergència amb més antelació, especialment tenint en compte els antecedents d'inundacions de la nostra zona i l'experiència del 29 d'octubre de 2024".

"Després del que va ocórrer aquell dia, ens resulta difícil entendre que la població torne a trobar-se en carreteres i zones potencialment inundables quan rep l'avís d'emergència. No volem tornar a escoltar, una vegada passada l'emergència, que els protocols es compliren. Volem saber si eixos protocols estan realment dissenyats per a protegir la població", reclamen.

"Conseqüències d'arribar tard"

Per a l'associació de víctimes, el que va passar "demostra que encara existix una enorme distància entre conéixer que existix un risc i aconseguir que la població reba la informació necessària per a poder protegir-se a temps". "I nosaltres coneixem massa bé les conseqüències d'arribar tard. No volem un altre 29 d'octubre", apostillen.

Per això, consideren "imprescindible esclarir per què l'avís arribà quan moltes persones ja estaven exposades al perill i exigim una explicació pública sobre la gestió de l'alerta d'ahir".

Es-Alert

La Generalitat va enviar un Es-Alert sobre les 22:08 hores d'este dimecres "davant la situació de pluges generalitzades a la província de València" per "risc d'inundació".

L'alerta demanava als ciutadans mantindre's atents a les recomanacions, evitar desplaçaments i allunyar-se dels llits i barrancs, respectar els talls de trànsit establits i, en cas d'increment del nivell d'aigua, accedir a pisos superiors de les vivendes.

Al respecte, el president de la Generalitat Valenciana, Juanfran Pérez Llorca, ha explicat que l'enviament de l'Es-Alert este dimecres obeïa a criteris tècnics que considera "acceptables", justificats en la previsió que poguera augmentar considerablement el cabal dels barrancs.

Pérez Llorca ha manifestat que les persones que decidiren enviar el missatge d'alerta, al front de l'emergència, seguiren criteris tècnics i ha assegurat que un missatge Es-Alert no s'envia per a avisar que plourà, ja que d'esta informació ja s'ha notificat dies abans a partir dels pronòstics d'Aemet.

Així mateix, ha insistit que únicament s'envien avisos de caràcter preventiu quan s'activa una alerta roja, i no va ser el cas d'ahir, quan estava vigent una de nivell taronja. Per tot això, el president ha considerat que hi hagué avisos "en temps i forma"