El titular de la Plaça 4 de la Secció d'Instrucció del Tribunal d'Instància de València, que investiga la possible comissió d'un delicte de falsedat documental per la presumpta falsificació l'any 1983 d'un títol de diplomat per part de l'excomissionat del Govern per a la dana José María Ángel, ha desestimat ampliar la investigació respecte dels delictes de prevaricació i nomenament il·legal.
El jutge ha rebutjat esta petició de la Fiscalia Anticorrupció per a investigar, no sols el que també va ser alt càrrec, sinó les persones signants dels decrets de nomenament o reconeixement de complements. Així, assenyala que "hauria de sustentar-se en un eventual coneixement de la falsedat o de l'absència de titulació de l'investigat per part dels signants dels decrets, de la qual cosa no existix indici algun".
"Precisament", diu l'auto, "el fet que s'atribuïsca l'ús d'un document fals a l'investigat, amb l'objectiu d'obtindre l'accés a la funció pública, a les renovacions o complements salarials indica precisament el contrari: un desconeixement dels signants dels decrets de l'absència de la titulació universitària de l'investigat".
Per este motiu no aprecia base per a ampliar la investigació. Una discrepància amb la Fiscalia que ja s'està convertint en habitual en este procediment.
El magistrat també rebutja diverses diligències sol·licitades pel PP -que exercix l'acusació- dirigides al Govern central i a la Generalitat. Demanaven, entre altres qüestions, la còpia del currículum o la informació facilitada per Ángel per a l'exercici dels seus diversos càrrecs.
El jutge ha decidit no acordar-les a causa que els llocs que va ocupar l'investigat en sengles administracions eren càrrecs de lliure designació "no subjectes a la possessió de titulació universitària".
"Ni en la denúncia inicial, ni en els escrits posteriors, ni en la resolució de l'Audiència Provincial de 30 de març de 2026 es feia referència alguna al nomenament com a Comissionat de la Dana com a objecte d'investigació. Es centrava única i exclusivament en els nomenaments de la Diputació Provincial", raona.
Informe sobre els seus càrrecs
El que sí que ha acordat el magistrat com sol·licitava Anticorrupció és demanar al secretari general de la Diputació de València un informe sobre si Ángel podia exercir els càrrecs i llocs de treball que va realitzar en la corporació sense possessió del corresponent títol universitari.
També li demana que aporte el decret que reconeixia a l'investigat un complement com a personal consolidat, a més de l'expedient d'este.
Finalment, estima la petició d'una de les acusacions i acorda sol·licitar a l'Ajuntament de l’Eliana una còpia del «Saluda de l'Alcalde/Coneix el teu alcalde», publicat en la web municipal, on l'investigat, suposadament, va declarar haver obtingut els diferents títols universitaris.
