El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha avançat este dijous una inversió de 100 milions d'euros en els pròxims anys per a la indústria de defensa de la Comunitat Valenciana amb l'objectiu d'augmentar el seu escàs pes en l'economia autonòmica i en l'espanyola.
En un context de rearmament d'Europa en què els països estan incrementant els pressupostos públics per a este fi, el sector empresarial valencià feia temps que reclamava un major pes dins de la indústria nacional per a augmentar la competitivitat, la innovació i l'especialització.
La Generalitat ha decidit moure fitxa i este dijous ha presentat la Aliança Valenciana per la Defensa i la Seguretat, en la qual participarà al costat del sector privat per a aconseguir atraure els "milers de milions" de fons europeus als quals es pot optar "per a projectes de defensa i seguretat", com ha expressat Pérez Llorca.
Esta iniciativa celebrarà la seua primera reunió "abans d'agost" per a traçar la seua fulla de ruta. Estarà integrada pels consellers de Presidència, Indústria, Emergències i Educació, i per la part privada, les Cambres de Comerç, la patronal valenciana (CEV), Redit (la xarxa d'instituts tecnològics) i les universitats.
El president de la Generalitat ha exposat que esta aliança naix amb la vocació de coordinar una acció conjunta "per a aprofitar les oportunitats que oferixen els programes nacionals i europeus en este àmbit" amb el propòsit de "afavorir les capacitats industrials en intel·ligència artificial, ciberseguretat, sistemes autònoms i comunicacions avançades, entre d'altres".
Durant la seua intervenció, Pérez Llorca ha remarcat que la Comunitat Valenciana "pot assumir un paper de lideratge en esta indústria". Per a això, ha assegurat, no cal construir de zero "perquè la base ja està", que és "el talent, el coneixement, les capacitats tecnològiques i les empreses".
D'altra banda, el president de la Generalitat ha anunciat que València organitzarà "per primera vegada" la Fira Internacional de la Indústria Auxiliar de la Defensa 2027, un esdeveniment recolzat pel Govern valencià.
Segons ha ressaltat, "contribuirà a reforçar la visibilitat, permetrà a les empreses valencianes connectar amb indústries de tot el món i potenciarà el posicionament de la Comunitat com a pol industrial i tecnològic en un sector estratègic".
El cap del Consell ha subratllat que l'actual context internacional, marcat per "noves amenaces com els ciberatacs, la desinformació o la necessitat de reforçar l'autonomia tecnològica europea, ha convertit la seguretat i la defensa en un pilar estratègic per al desenvolupament econòmic dels territoris".
