Alacant
Publicada
Actualitzada

Manglai desenvolupa una prova de concepte de gestió hídrica intel·ligent en Hotels RH i Flamingo Medplaya, dins del Repte 1 de BeCiTi, el programa d'innovació oberta impulsat per l'Ajuntament de Benidorm junt amb Bosonit, HOSBEC (Associació empresarial hotelera i turística de la Comunitat Valenciana) i Veolia.

BeCiTi és un hub especialitzat en la promoció de la innovació i la tecnologia en el sector turístic, impulsat per l'Ajuntament de Benidorm. Una de les seues línies de treball clau se centra en la dinamització de reptes d'Innovació Oberta, que permeten identificar necessitats i oportunitats de millora, buscar solucions innovadores i testar-les en entorns reals i significatius, amb Benidorm com a escenari privilegiat per al sector.

El Repte 1, centrat en la gestió hídrica, respon "a la necessitat urgent" d'optimitzar el consum d'aigua en un destí turístic de referència en la Comunitat Valenciana, on l'aigua és un recurs estratègic en un context de canvi climàtic i sequeres recurrents.

Este repte ha sigut recolzat per Veolia i HOSBEC, com a actors clau en este escenari. Manglai, plataforma tecnològica de sostenibilitat especialitzada en la mesura de petjada de carboni i hídrica mitjançant intel·ligència artificial, ha finalitzat amb èxit la prova de concepte conjunta desenvolupada en el marc del Repte 1 de BeCiTi, centrat en la gestió hídrica de l'ecosistema hoteler de Benidorm.

L'iniciativa ha comptat amb la participació d'Hotels RH i Flamingo Medplaya, que han incorporat la solució conjunta de Manglai, per a mesurar i optimitzar el seu consum d'aigua.

Durant este període, es va realitzar el càlcul de la Petjada Hídrica directa per a l'any 2025, analitzant l'evaporació d'aigua de les piscines exteriors, l'aigua consumida, l'aigua residual produïda i l'aigua emprada en zones verdes, proporcionant una visió integral de l'impacte hídric d'ambdues instal·lacions. Els resultats de la prova de concepte revelen un panorama significatiu sobre el consum hídric en ambdós establiments.

La petjada hídrica grisa, associada a l'aigua residual que genera l'activitat hotelera, representa al voltant del 98 % de la petjada hídrica directa en Hotels RH i el 94% en Flamingo Medplaya. Estes dades proporcionen als establiments una línia base clara per a mesurar futures millores en la seua gestió hídrica.

Aquesta prova de concepte ha combinat la tecnologia de mesura de petjada hídrica basada en intel·ligència artificial de Manglai amb l'experiència i el coneixement d'experts del grup Veolia en la gestió sostenible del cicle integral de l'aigua.

Aquesta sinergia va permetre als hotels participants, amb el suport d'HOSBEC (Associació empresarial hotelera i turística de la Comunitat Valenciana), identificar els principals punts de consum, detectar ineficiències operatives i rebre recomanacions concretes per a reduir el seu impacte hídric.

Entre les principals línies d'acció es troben l'optimització del consum d'aigua mitjançant sistemes de reutilització d'aigües grises i tecnologies de baix consum; la millora de sistemes de tractament d'aigües residuals per a reduir la contaminació; la implementació de sistemes de captació d'aigua de pluja per a usos no potables; i l'establiment d'un sistema de monitoratge continu dels consums d'aigua.

El Repte 1 de BeCiTi representa un model innovador de col·laboració públic-privada que accelera l'adopció de solucions sostenibles en l'ecosistema hoteler de Benidorm. La finalització exitosa d'esta prova de concepte obri la porta a l'escalabilitat de la solució a altres establiments i destins turístics, consolidant Benidorm com a referent en gestió hídrica intel·ligent en el sector turístic espanyol.

Andrés Cester, CEO i cofundador de Manglai, ha assenyalat que "gràcies a la col·laboració amb Veolia i a l'obertura d'Hotels RH i Flamingo Medplaya, hem pogut mesurar amb precisió la petjada hídrica d'ambdós establiments i oferir-los una fulla de ruta clara per a reduir el seu impacte. Este tipus d'iniciatives públic-privades són el camí perquè Benidorm continue sent referent en turisme sostenible, i esperem que este model puga escalar a altres destins".

Per la seua banda, Pablo Villamediana Pérez, director de Sostenibilitat de Med Playa Management (Hotel Flamingo), ha explicat que "ha sigut un procés ràpid i senzill, tant en la posada en marxa com en l'obtenció de les primeres dades. La informació que ens facilita l'eina és prou novedosa per a nosaltres i l'evolució del projecte ha sigut satisfactòria".