Publicada

La Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca ha començat a abonar 35.505.844 euros en concepte de primer avanç de les ajudes directes vinculades a la Sol·licitud Única de la PAC 2026. L'import arribarà a 25.138 agricultors i ramaders de la Comunitat Valenciana.

Per províncies, València concentrarà el 51% dels diners, seguida d'Alacant, amb el 25%, i Castelló, amb el 24%.

L'avanç forma part de la simplificació de la PAC i permet avançar una part de les ajudes abans de l'inici del període ordinari de pagaments. La Generalitat ha destacat que esta mesura millora la liquiditat de les explotacions en un context complicat per al sector, marcat per l'augment del cost dels inputs i les dificultats comercials derivades de la situació dels mercats internacionals.

“Els pagaments contribuïxen a alleujar les necessitats de liquiditat de les explotacions”, ha indicat el Consell en un comunicat.

El director general de la PAC, Ángel Marhuenda, ha explicat que la simplificació aplicada permet tancar els expedients amb més rapidesa i avançar els abonaments respecte a campanyes anteriors. Segons ha subratllat, esta major agilitat respon a l'objectiu del Consell de continuar millorant l'atenció al sector agrari.

“Hem demostrat que es poden fer les coses d'una manera més senzilla, i per això continuarem exigint a Madrid i a Brussel·les la implementació d'un sistema d'ajudes simplificat per al nou període de programació PAC, que s'iniciarà previsiblement en 2028”, ha afegit.

Les ajudes directes de la PAC comprenen diferents instruments de suport a la renda, com l'ajuda bàsica a la renda per a la sostenibilitat, el pagament redistributiu, els complements per a joves agricultors, els ecorègims i les ajudes associades a determinades produccions agrícoles i ramaderes. La incorporació de cada línia als avanços dependrà de la normativa vigent i dels controls corresponents.

Els pagaments avançats es mantindran fins al 30 de novembre. Des de l'1 de desembre començarà l'abonament del saldo restant, el termini ordinari del qual s'estendrà fins al 30 de juny de 2027.