L'Estatut dels Treballadors empara tots els empleats que, mentre treballen, compaginen el seu treball amb els seus estudis, ja que la normativa estatal reconeix facilitats per a continuar la seua formació sense abandonar la seua activitat laboral habitual.
En concret, l'article 23.1 de la legislació vigent establix que qui curse regularment estudis per a obtindre un títol acadèmic o professional tindrà preferència per a triar torn en el seu treball, sempre que eixe règim estiga instaurat.
Aquesta previsió afecta empleats que estudien regularment i tracten d'aconseguir una titulació acadèmica o professional reconeguda, és a dir, no tots els cursos permeten automàticament reclamar un determinat horari davant de l'empresa.
La clau està en què la llei parla de "preferència" per a triar torn. Es tracta d'un dret laboral reconegut legalment, encara que la seua aplicació concreta ha d'atendre al règim de treball existent en cada empresa.
A més, el mateix article contempla altres drets vinculats a la formació. Els treballadors poden gaudir dels permisos necessaris per a acudir a exàmens, facilitant que les obligacions laborals no impedisquen presentar-se a les proves corresponents.
L'Estatut també arreplega la possibilitat de recórrer al teletreball quan este règim estiga implantat en l'empresa o les funcions siguen compatibles amb esta forma de treballar.
De la mateixa manera, la normativa reconeix el dret a l'adaptació de la jornada ordinària per a assistir a cursos de formació professional. Aquesta previsió és diferent de la preferència per a triar torn i respon a necessitats formatives.
L'exercici d'estos drets pot quedar desenvolupat per la negociació col·lectiva. Per això, el conveni col·lectiu aplicable pot concretar les condicions, procediments i límits previstos per a fer efectius els drets relacionats amb la formació.
Per a sol·licitar la preferència de torn, resulta rellevant poder acreditar que es cursen regularment els estudis destinats a aconseguir el corresponent títol. La situació dependrà, a més, de com estiguen organitzats els torns dins del treball.
