València
Publicada

La factura de la llum donarà un respir als llars espanyols durant setembre, amb una caiguda pròxima al 19% respecte a agost. No obstant això, segons les perspectives dels experts energètics, el rebut continuarà sent especialment elevat.

Segons l'última anàlisi elaborada per Hello Watt, un llar mitjà amb tarifa PVPC pagarà al voltant de 53,55 euros este mes, enfront dels 66,38 euros registrats en agost, amb impostos inclosos.

Malgrat el descens mensual en el total de la factura, les previsions apunten que setembre es convertirà en el més car dels últims quatre anys. El rebut serà un 17% superior al de setembre de 2025 i un 32% respecte a 2023.

La principal raó de la baixada respecte a agost no està en un abaratiment de l'electricitat, sinó en el menor consum domèstic. El final de l'estiu redueix considerablement l'ús de l'aire condicionat.

L'anàlisi estima que el consum dels llars caurà entre un 22% i un 25% entre agost i setembre, arrossegant a la baixa l'import final de la factura elèctrica.

No obstant això, el preu de l'energia continua condicionat per factors externs. El gas ha començat setembre al voltant dels 70 euros per MWh en el mercat ibèric MIBGAS, quasi el doble que altres anys.

Aquesta pujada està relacionada amb la tensió existent en l'estret d'Ormuz, que pressiona a l'alça les cotitzacions europees del gas natural. El seu encariment acaba repercutint també sobre la generació elèctrica.

A esta pressió se suma la fiscalitat. L'IVA de l'electricitat se situa actualment en el 21%, enfront del 5% aplicat en 2023, mentre l'Impost Especial sobre l'Electricitat ha recuperat el seu tipus general.

Des de l'1 de juny, este impost torna a situar-se en el 5,11%, després de finalitzar les mesures extraordinàries que havien reduït temporalment la càrrega fiscal durant la primavera.

El preu de l'electricitat tampoc experimenta grans variacions entre agost i setembre. La menor demanda domèstica es compensa parcialment amb l'activitat industrial i de serveis, que manté bona part del seu consum.

A més, la generació renovable canvia amb l'arribada de la tardor. La menor producció solar queda parcialment compensada per un increment de la generació eòlica, que creix entre un 12% i un 24%.

Davant esta situació, Danny Salazar, director general de Hello Watt i expert energètic, adverteix que la baixada del consum no serà suficient per a evitar un rebut especialment elevat durant setembre.

"Les tensions en l'estret d'Ormuz disparen el preu del gas i acaben impactant directament en l'endoll de casa", assenyala Salazar, que apunta a l'encariment de setembre.

L'expert considera que els llars no percebran tota la reducció esperada per deixar d'utilitzar l'aire condicionat, a causa de l'impacte que mantenen tant el gas com els impostos sobre la factura.

En este escenari, Hello Watt recomana revisar les tarifes contractades abans d'afrontar els pròxims mesos. Comparar les ofertes disponibles pot permetre als consumidors comprovar si les seues condicions continuen sent competitives.