El Partit Popular i Vox han aprovat este dimecres en el debat d'esmenes als Pressupostos de la Generalitat Valenciana de 2026 retallar una subvenció de 10.000 euros a Creu Roja per a realitzar un estudi sobre les "noves realitats delictives derivades dels canvis sociodemogràfics provocats por la immigració".
El text acordat entre els dos grups parlamentaris lleva esta ajuda directa a l'organització humanitària per a incrementar el crèdit dedicat als "treballs realitzats per altres empreses i professionals" dins del programa de Seguretat Pública dut a terme per la Policia autonòmica i la Local.
L'esmena d'aproximació modifica els objectius bàsics sobre els quals actua el programa i justifica l'estudi en la "obtenció de dades objectives sobre l'impacte de noves realitats sociodemogràfiques en la delinqüència".
Per a això, especifiquen que la principal línia d'actuació que durà a terme Emergències per a aconseguir este objectiu serà, precisament, la realització d'esta anàlisi sobre l'impacte de la immigració en la "seguretat pública" i la delinqüència.
Convé apuntar que l'esmena original, presentada per Vox, reclamava una partida en la qual universitats, think tanks o instituts criminològics pogueren realitzar este informe mitjançant un procediment de concurrència competitiva. El retall, en qualsevol cas, també afectava inicialment Creu Roja.
No obstant això, durant el transcurs del tràmit parlamentari, el PP i Vox han arribat a un acord per a registrar una esmena d'aproximació que, encara que manté el tall i la realització de l'esmentat estudi, canvia la forma d'execució dels fons.
La Conselleria d'Emergències i Interior que dirigix Juan Carlos Valderrama podrà encarregar este treball de qualsevol manera, bé siga mitjançant una licitació o un contracte menor.
Immigració, habitatge i 'okupació'
A més d'este estudi, el PP i el grup parlamentari de José María Llanos han votat a favor d'altres esmenes que portaven el segell de Vox que relacionen immigració amb ocupació il·legal d'habitatges.
Els grups han afegit als objectius per a la Policia de la Generalitat i la Policia Local el "reforç de la prevenció i el control de la delinqüència vinculada als canvis sociodemogràfics i a la concentració poblacional en fenòmens urbans".
També figura entre ells el "reforç del control administratiu i policial sobre l'ús irregular de l'habitatge, incloent el frau padró, la ocupació il·legal i la sobreeocupació".
Junt amb esta modificació, han agregat entre les principals línies d'actuació el "desenvolupament de protocols comuns davant fenòmens delictius vinculats als canvis sociodemogràfics, incloent bandes juvenils, grups organitzats i dinàmiques de conflictivitat associades".
Així mateix, l'"impuls de la coordinació entre Policies Locals i altres administracions per a la detecció i actuació davant el frau padró i la situació de sobreeocupació d'habitatges".
AVL i prioritat nacional
Les dos esmenes han eixit avant gràcies a la majoria que sumen PP i Vox en la comissió parlamentària -7 diputats enfront de 6 que sumen Compromís i PSPV-, on ambdós grups han mantingut una pràctica sintonia total durant el debat.
L'única discrepància rellevant entre ambdues formacions s'ha produït minuts després a compte del retall de 972.000 euros plantejat per Vox a l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), un 30% dels seus fons anuals, i que els populars han decidit no recolzar.
L'estudi sobre immigració i delinqüència se suma a altres iniciatives impulsades per Vox en els comptes autonòmics, centrades en introduir l'anomenada "prioritat nacional" en l'accés a determinades ajudes socials i a la compra d'habitatge.
Amb tot, convé apuntar que Creu Roja figura entre les entitats socials que reben finançament de la Generalitat per a desenvolupar programes assistencials i d'emergència.
