El Español
Cultura
|
Audiovisual

Helena Girón, la directora gallega que cuestiona la historia oficial

La cineasta estrena junto al canario Samuel Delgado la película 'Eles transportan a morte', una cinta que hace una revisión de la figura de Cristobal Colón y que ha triunfado en festivales prestigiosos como San Sebastián o Venecia
La directora gallega Helena Girón.
Cedida
La directora gallega Helena Girón.
Ofrecido por:

La directora gallega Helena Girón, junto al canario Samuel Delgado, han conquistado a media Europa con su primer largometraje: Eles transportan a morte. La cinta, que cuenta la historia de tres tripulantes de una de las carabelas de Cristobal Colón, cuestiona la figura del conquistador a través de una historia que ha cosechado éxitos en festivales tan prestigiosos como Venecia o San Sebastián.

Formada como guionista, Helena Girón empezó junto a Samuel Delgado grabando con una cámara Bolex. Así hicieron sus primeros cortos y poco a poco fueron creciendo hasta llegar a este proyecto: "Empezamos facendo curtas e logo pasamos a pensar na forma das películas, en como formalizar as nosas ideas. Fomos necesitando a incorporación doutras persoas, ata ter o equipazo que tivemos na película. A fixemos de forma autónoma e incluimos moitas técnicas aprendidas no proceso", cuenta la cineasta.

Cartel de la película (Foto: Cedida)

Aunque hay ejemplos como los hermanos Coen o las hermanas Wachowski, en el cine no es tan común ver a una dupla detrás de las cámaras: "Penso que a figura do autor e da inspiración divina vén de lonxe. É unha idea arquetípica, agora fanse entre dúas ou entre cinco persoas, porque o cinema é un dos traballos máis colectivos. É un sistema de traballo diferente, para min é algo bo, ter a alguén co que estar a discutir é fructifero, ademáis do resto do equipo, que non deixa de ser unha pequena familia", explica la directora sobre este proceso.

Cuestionar el pasado

En 2017, Girón y Delgado hicieron un corto llamado Plus Ultra que fue uno de los gérmenes de Eles transportan a morte. Allí ya trataban el tema del colonialismo, una cuestión que abordan con la intención de cuestionar el pasado: "Tentamos cuestionar os referentes históricos, os que temos no imaxinario colectivo. Nesta película tratamos o relato de conquista ou o das bruxas".

Fotograma de 'Eles transportan a morte' (Foto: Cedida)

"O cinema é o mellor medio para reflexionar sobre a memoria e o tempo, porque o que vemos non está aí. Por unha banda está o tempo representado de 1492, temos todas as referencias que a historia nos dá, pero esta explícase desde unha posición de poder, que invisibiliza unha parte da historia que queremos indagar", apunta Helena Girón.

La directora considera que es necesario llevar a cabo este tipo de ejercicio. Dice que no buscan ser "historicistas" y que el objetivo es "xerar encontros con espectros do pasado, queremos evocar máis que describir. A xente da que falamos non ten escrita a súa memoria en ningun libro, hai que atopala nas grietas dos textos".

Fotograma de 'Eles transportan a morte' (Foto: Cedida)

El sometimiento de las mujeres, pintadas como brujas en una parte de la historia, también está presente en la cinta: "Para ser autoconscientes da nosa historia, as mulleres temos que imaxinala, porque é dificil rastrexala". La directora hace mención al Malleus Maleficarum, un tratado utilizado en la caza de brujas que ayudó a demonizar a las mujeres: "Faime graza que a a muller o tivese máis fácil na Idade Media que na Ilustración, que foi a época máis dura".

Del festival a las salas

La película gozó de gran éxito en festivales de prestigio, algo que Helena describe como "moi bonito e agradable". El cariño recibido y poder ver la película con todo el equipo, ya que todo estaba en duda por la pandemia, fue otra de las alegrías que se llevaron Helena Girón y Samuel Delgado. "Foi moi especial, aparte Venecia é unha cidade moi cinematográfica, chea de referencias. A verdade é que foi unha sorte".

Samuel Delgado y Helena Girón en Venecia (Foto: Cedida)

Ahora llegan a las salas gallega con 12 copias, con el objetivo de hacer llegar este tipo de cine al gran público. "Sae nun momento complexo porque fai moita calor", comenta Helena entre risas. "A ver se a xente anímase a ir, penso que é unha película, que pódela ver no ordenador, pero está feita cun deseño sonoro e visual que cambia a experiencia no cinema, así que animo a ter un primeiro encontro con ela na gran pantalla", concluye.

Cultura